Engang hed det vægtafgift, så blev det til grøn ejerafgift. Nu hedder det CO2-afgift og er en langt mere klimarettet afgift, der er afhængig af, hvor meget CO2 bilen udleder. De nye regler, der var et af punkterne i regeringens nye bilbeskatning fra december, trådte i haft den 1. juli.
“CO2-afgiften beregnes ud fra, hvor mange gram CO2 køretøjet udleder pr. kilometer. Jo mindre CO2, der udledes pr. kilometer, jo lavere bliver afgiften,” skriver Motorstyrelsen på sin hjemmeside. Dermed er der altså endnu et incitament for at bytte fossilbilen ud med en el-ditto, når bilen skal skiftes.
Dieselbiler straffes endnu hårdere, idet udligningsafgiften, der udelukkende betales af dieselbiler, også stiger.
Men uanset om man betaler vægtafgift, grøn ejerafgift (biler der er indregistreret mellem 1. juli 1997 og 30 juni 2021) eller den nye CO2-afgift, kommer afgifterne til at stige over de næste fem år. Allerede næste år vil de stige med 3 procent og i 2026 vil en stigning på 36,9 procent være gennemført.
For elbiler, der udleder 0 gram CO2 betyder det, at den grønne ejerafgift (eller CO2-afgift) vil stige fra 339 kroner til 460 kroner årligt, når stigningen er helt gennemført i 2026. Hvad det betyder helt konkret for bilen i garagen, kan man beregne ved hjælp af dette nye værktøj hos Skat .
År Stigning i forhold til 2021-sats 2022 3,0 pct. 2023 9,7 pct. 2024 16,8 pct. 2025 24,4 pct. 2026 36,9 pct.
Stigninger på bilafgiften frem mod 2026. Kilde: Motorstyrelsen. Skatteministeren forventer at de øgede afgifter vil indbringe 14 milliarder kroner frem mod 2030. Penge, der blandt andet skal bruges til at finansiere afgiftsletteserne på plugin-hybrider og elbiler.
Motorstyrelsen har produceret en video, der forklarer de nye ændringer; den kan du finde på Motorstyrelsens hjemmeside.