Lexus RZ 450e, der er Toyota-brandets første dedikerede, fuldt elektriske bil, kommer til Danmark i en enkelt model, der koster fra 559.500 kroner. Til gengæld er der hele seks forskelllige udstyrsniveauer at vælge mellem.
Bilen er udstyret med et litium-ion-batteri med en bruttokapacitet på 71,4 kW og nettokapacitet på 64 kWh. Det betyder en rækkevidde ifølge den officielle WLTP-måling på mellem 395 og 440 kilometer. Ligesom Toyota tilbyder Lexus udvidet garanti på batteriet. Lexus garanterer minimum 70 procents kapacitet i op til 10 år eller 1 million kørte kilometer.
Lexus RZ 450e har firehjulstræk. Den forreste elmotor yder 150 kW (204 hk) og den bageste 80 kW (109 hk) med en samlet effekt på 230 kW (313 hk).
Varianter Det er som nævnt muligt at vælge mellem seks forskellige udstyrsvarianter, hvor laveste udstyrsudgave hedder Comfort . Her tæller standardudstyret bl.a. 18-tommer alufælge, 14-tommer multimedie touch skærm med integreret navigation, danske menuer og dansk tale, integration af smartphone med trådløs Apple CarPlay, fuld LED-lyspakke, 2-zonet klimaanlæg, digitalt cockpit, Direct4 intelligent firehjulstræk og sikkerhedspakken Lexus Safety System+ med de nyeste avancerede sikkerhedsteknologier.
Går man et udstyrsniveau op til Executive , får man også nøglefri betjening, støjreducerende akustikruder, mørktonede ruder, kabinevarmer til knæene, 8-vejs el-justerbare forsæder, el-bagklap og Tahara kunstlæderindtræk. Executive koster 45.000 kroner ekstra. Hvis man lægger yderligere 37.500 kroner for en designpakke, vil man også kunne nyde bl.a. 20-tommer alufælge, 10-tommer head-up display, bitone sortlakeret tag, motorhjelm og skærmkasser samt multifunktionelle touchknapper på rattet.
Topudgaven, Luxury , fuldender modelprogrammet med bl.a. kurvelygter, intelligent fjernlysassistent, fuldautomatisk parkeringssystem med fjernstyring, varme i bagsæder, ventilerede forsæder og et skræddersyet premium lydanlæg med 13 højttalere fra anerkendte Mark Levinson. Luxury-udgaven fås for 674.500 kroner.
Steer-by-wire Lexus RZ 450e kommer til at skille sig ekstra meget ud på især ét væsentligt parameter – nemlig rattet med det såkaldte ”steer-by-wire”-system. ”Steer-by-wire” er en teknologi, der skal give føreren en mere præcis kontrol over bilen. Den fjerner også forstyrrelser i rattet fraeksempelvis ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene.
Det specielle steer-by-wire rat er ekstraudstyr. Det særlige rat, der minder om roret på et fly, er formet nærmest som en sommerfugl og udviklet med input fra Lexus’ Takumi-kørere. Det er særligt specialiserede testkørere, som er eksperter i at fremmane den helt særlige Lexus køreoplevelse.
Den særlige udformning muliggør, at føreren ikke behøver at løfte hænderne fra rattet for at dreje. Det kræver nemlig kun en 150-graders drejning at flytte rattet fra midterpositionen til yderste venstre position og yderste højre position. Det gør køreoplevelsen endnu sjovere, mener Lexus, mens føreren i højere grad vil føle sig i ét med bilen. Et traditionelt rundt rat vil være standard i RZ 450e, mens det særlige steer-by-wire-rat kan tilvælges fra 2025.
Klik for større.