I sidste uge rullede den første elbil med saltbatteri, det såkaldte natrium-ion batteri, af samlebåndet, fortæller CarNewsChina. Det er kinesiske JAC Motors, der står bedriften. Natrium-ion batterier er på alles læber i disse måneder. Ikke fordi det giver synderlig lang rækkevidde. Tværtimod. Men det er til gengæld billigt og meget lidt påvirket af kulde.
Interessant er det også, at JAC Motors er ejet halvt om halvt af den kinesiske stat og af Volkswagen-koncernen.
Bilen, som batteriet er monteret i, hedder Yiwei og er helt ukendt på disse breddegrader. Det er en lille bybil på 3,6 meter – omtrent på størrelse med en elektrisk Mini.
Bilens saltbatteri er bygget op af natrium-ion celler fra HiNa Battery. Batteriet har en kapacitet på bare 25 kWh med en energitæthed på 120 wattimer per kilogram. Til sammenligning har de NMC-batterier, som Tesla benytter, en energitæthed på omtrent 269 wattimer per kilogram.
Det giver bilen en rækkevidde på 252 kilometer. Det er dog efter den kinesiske CLTC-standard, der er noget mere optimistisk end WLTP.
På Aarhus Universitet forskes der netop i, hvordan man med forskellige kemi-sammensætninger kan øge energitætheden i natrium-ion batterierne:
Læs mere: Danske forskere laver batteri på bagepulver.
Selvom natrium-ion batterier har en lavere energitæthed end lithium-ion-batterier, har de flere andre fordele. De har bedre ydeevne ved lave temperaturer og tåler hurtigere opladning. Opladning af batteriet fra 10 til 80 procent skulle være muligt på mindre end 20 minutter.
Det vides ikke om og hvornår Yiwei og dens saltbatteri kommer til salg udenfor Kina. Men flere batteriproducenter arbejder på højtryk for at gøre natrium-ion celler klar til masseproduktion og salg. Deriblandt svenske Northvolt og kinesiske CATL, der er verdens førende batteriproducent.