Selv om han ved flere lejligheder har sagt det modsatte, har skatteministeren længe kendt til, at danske plugin-hybrider udleder for meget CO2. Det afslørede DR Detektor i sidste uge, og det har fået de radikale til at kræve, at aftalen om grønne biler skal genåbnes. De radikale har ellers været ganske tilfredse med aftalen indtil nu.
– Jeg har baseret mine input og min deltagelse i den offentlige debat på de oplysninger, der er kommet fra ministeren. Især forholdt os til, at der ikke var nogen dansk undersøgelse på danske biler. Så det her bliver man noget sur over. Nu vil vi have genåbnet aftalen, siger Rasmus Helveg Petersen, der er klimaordfører for de radiale til TV 2.
Dermed er der enighed blandt samtlige regeringens støttepartier om, at aftalen skal genåbnes. I sidste ende sandsynligvis med det resultat, at afgiftsnedsættelsen på plugin-hybrider helt fjernes.
Hidtil har både regeringen og de radikale ment, at plugin-hybrider var gode i overgangsfasen til rene elbiler. SF og Enhedslisten har derimod længe ment, at aftalen skulle genforhandles.
Belastning for Morten Bødskov
Sagen er også en belastning for Morten Bødskov, der var skatteminister indtil fredag, hvor han blev forsvarsminister. Mod sin viden har Bødskov flere gange hævdet, at der ikke fandtes undersøgelser om de danske plugin-hybriders CO2-udslip.
Men allerede i oktober sidste år fik transportministeriet tilsendt præcis sådan en undersøgelse fra Vejdirektoratet. Den viser, at de danske plugin-hybrider i gennemsnit udleder mere end dobbelt så meget CO2 som tilladt. Kun fem procent af bilerne i undersøgelsen blev opladt ofte nok til at komme under grænsen på 50 gram CO2 per kørt kilometer.
Den nye skatteminister, Jeppe Bruun, er blevet kaldt i samråd om sagen. Her skal han svare på, om det er “klimamæssigt forsvarligt” at opretholde bilaftalen, når “der ses så markante forskelle mellem forudsætningerne for aftalen og virkeligheden”.