TeknologiTophistorie

Nu er kædeløs elcykel-motor gået i produktion

Radikalt anderledes elcykel-motor, der hverken kræver kæde eller remtræk, er nu sat i produktion. Den skal i første omgang bruges i ladcykler.

For omkring halvandet år siden skrev vi første gang om en en ny type elcykel-motor, der eliminerer behovet for cykelkæder eller remtræk. Nu er motoren, der kommer fra tyske Schaeffler, endelig gået i produktion, fortæller selskabet i en pressemeddelelse.

Free Drive hedder motoren, der grundlæggende omdanner elcykler til et anderledes hybrid-køretøj. Den har nemlig ikke nogen mekanisk overførsel af drivkraft fra pedalerne. I stedet overføres elektrisk energi via et kabel til en motor, der er integreret i cyklens baghjul. Her omdannes elektriciteten til mekanisk energi, der driver cyklen frem.

 

Al overskydende energi, der ikke bruges til fremdrift, gemmes i cyklens batteri. Batteriet kan også lades op via en stikkontakt, helt som på konventielle elcykler.

Schaeffler vil i første omgang lancere sin nye elcykel-motor til tunge ladcykler, men i teorien kan løsningen bruges på alle elektriske cykler.

 

elcykel-motor
Schaefflers elcykel-motor er oplagt til tungere elcykler, såsom ladcykler.

Free Drive motoren kan levere 250 watt, hvilket svarer til grænsen for elektriske cykelmotorer i EU. En ulempe ved systemet er et lille effektivitetstab. Free Drive er omkring 5 procent mindre effektivt end et traditionelt kædedrev.

Det betyder, at rytteren enten vil have brug for et lidt større batteri eller opleve en 5 procent kortere rækkevidde i forhold til samme cykel med et kædedrev.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.