Audi e-tron skifter navn til Audi Q8 e-tron. Samtidig får den opdaterede udgave et større batteri, ligesom Audi har løst et af forgængerens store problemer: Det høje forbrug. Derfor får Q8 også længere rækkevidde end forgængeren.
Den største nyhed er en større batteripakke. Den vokser fra 69 til 89 kWh brugbar kapacitet i den billigere Audi Q8 50 e-tron og fra 86 til 106 kWh i Q8 55 e-tron. Rækkevidden er således udvidet til omkring 500 kilometer i den mindste udgave og til mellem 580 og 600 kilometer i den dyrere version.
Desuden øges ladekapaciteten fra de nuværende 150 kW til 170 kW DC – men kun i de dyrere Q8 55 e-tron. Det store batteri kan under et ladestop lades fra 10 til 80 procent på cirka 31 minutter, fortæller Audi. Det svarer til en rækkevidde på op til 420 kilometer. Q8 er som standard udstyret med Plug & Charge .
Model Rækkevidde Forbrug (100km) Audi Q8 50 e-tron 485 km 20,1-24,0 kWh Audi Q8 50 Sportback e-tron 505 km 19,5-23,7 kWh Audi Q8 55 e-tron 574 km 20,6-24,4 kWh Audi Q8 55 Sportback e-tron 600 km 19,9-24,1 kWh
Baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Ud over de tekniske ændringer får Q8 e-tron også nogle mindre designændringer, luftaffjedring som standard og en ny fremstillingsproces, der skal udlede færre emissioner. Derudover er luftmodstanden reduceret fra 0,28 til 0,27 cw for den almindelige version og fra 0,26 til 0,24 cw for Sportback versionen.
Priserne er på vej Den nye Audi Q8 e-tron serie introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2023. Information om dansk udstyr, forbrug og priser vil blive meldt ud i løbet af nogle uger. I Sverige, hvor priserne allerede er klar, ligger priserne for 50-udgaverne på samme niveau som tidligere. 55-udgaverne er til gengæld blevet en smule dyrere.
Et kig indenfor i kabinen, hvor der ikke er sket væsentlige ændringer.