Da Elon Musk overtog Twitter var det første han gjorde, efter at have luget ud i ledelsen , at introducere et abonnement. Twitter Blue hedder det, og det giver brugerne mulighed for at få det (engang så) eftertragtede blå flueben, der viser, at kontoen er verificeret.
Abonnementet blev rullet ud i USA sidste år, men nu er der kommet 20 flere lande på listen, heriblandt Danmark, Sverige og Finland. Ud over det blå flueben får man også en række “eksklusive funktioner”, der kun er tilgængelige, hvis man hoster op. Deriblandt to-faktor godkendelse via sms.
Men der er naturligvis en pris – og herhjemme er den på 77 kroner. Om måneden. Altså omkring det samme som et abonnement på streamingtjenesten Disney+.
Du kan dog spare 13 procent, hvis du betaler årligt og lægger 800 kroner på disken på en gang.
Tilmeldingen til Twitter Blue findes i hovedmenuen (skærmbilleder: iNPUT). Twitter Blue har ikke just taget verden med storm, og abonnementstjenesten har i øjeblikket omkring 300.000 abonnenter.
Tjenesten er primært blevet kritiseret for at tillade brugere at misbruge det blå flueben. Tidligere var et blåt flueben ud for en persons brugernavn et tegn på, at kontoen var korrekt bekræftet. Med Twitter Blue kan alle, der betaler, få fluebenet. Der sker da heller ingen verifikation. En verificeret konto har nu et flueben med en anden farve. Disse konti er endnu sværere at få end det tidligere blå flueben.
Vil du læse mere om Twitter Blue og hvad der ellers er inkluderet i tjenesten, kan du gøre det på deres hjemmeside .