Facebook (Meta), Google, Twitter og Microsoft har, sammen med 30 andre virksomheder, forpligtet sig til at indføre en hårdere linje mod fake news og generel misinformation. Det er sket på grundlag af et nyt EU-kodeks, Code of Practice against disinformation, der kan give dem kæmpebøder, hvis de undlader at gøre det.
Underskriverne er enige om at gøre mere for at tackle deep fakes, falske konti og politisk reklame. Manglende overholdelse kan ikke alene føre til bøder på op til 6 procent af virksomhedernes globale omsætning, den kan også føre til udelukkelse fra at operere i EU-landene.
Virksomhederne, der også inkluderer TikTok og Twitch, har seks måneder til at leve op til deres løfter. De skal præsentere en statusrapport i begyndelsen af 2023, fortæller Reuters.
– Det nye kodeks er et vidnesbyrd om, at Europa har lært sine lektier, og at vi ikke længere er naive, sagde Kommissionens næstformand Vera Jourova på en pressekonference.
Hun fortalte videre, at udarbejdelsen af det nye kodeks mod fake news blev fremskyndet på grund af Ruslands invasion af Ukraine, COVID-19-pandemien og Storbritanniens udtræden af Den Europæiske Union.
Kritikere af det nye kodeks mener, at det mangler sanktionsmuligher.