I løbet af 2025 kan man rundt omkring i Danmark måske støde på flere områder, hvor der stort set kun er elbiler på vejene. Folketinget har nemlig vedtaget, at de danske kommuner vil kunne indføre såkaldte nulemissionszoner, hvor fossilbiler ikke har adgang. Tiltaget er et nyt værktøj til at fremme den grønne omstilling.
Loven giver mulighed for at indføre to typer af zoner: Enten en zone, der er gældende for al trafik, inklusive varetransport, eller en zone, der kun er gyldig for persontrafik.
Aarhus kommune har allerede planer om at gøre hele centrum til en nulemissionszone. Det gøre for at kunne nå kommunens mål om at blive CO2-neutral i 2030. Allerede nu er der flertal i byrådet for løsning, fortæller Jyllands-Posten.
Hos Mobility Danmark, der er brancheorganisation for blandt andet bilproducenter og bilimportører, forventer man, at vedtagelsen af zonerne vil sætte yderligere skub i elbilsalget.
– Danskerne ønsker sig en bil, der kan køre overalt. Derfor kommer indførelsen af nulemissionszonerne forskellige steder i Danmark til at være en del af overvejelsen hos mange danskere, næste gang de skal anskaffe sig en ny bil, siger Mads Rørvig, der er adm. direktør i Mobility Denmark.
Præcis hvilke områder – om nogen – der skal være nulemissionszoner, er fuldstændigt op til hver enkelt kommune. Nulemissionszonerne kommer derfor højst sandsynligt til at fylde en del til kommunalvalget i 2025.