Bilsalget i februar viser, at elbiler for alvor har taget føringen på de danske veje. Ud af de 11.616 nye biler i måneden var hele 7.723 elbiler, hvilket svarer til 66,5 procent af det samlede salg. Den grønne omstilling buldrer dermed videre, og danskerne fortsætter med at skifte benzin- og dieselbilerne ud til fordel for el.
Især privatkøberne har taget elbilen til sig. Ifølge bilstatistik.dk udgjorde elbilerne hele 80 procent af de nye biler blandt private. Det understreger, at skiftet til el ikke længere kun er en tendens blandt virksomheder og leasingkunder – men nu også blandt almindelige bilkøbere.
Administrerende direktør i Mobility Denmark, Mads Rørvig, ser udviklingen som et stærkt signal om, at Danmark er på rette vej mod sine klimamål:
– Elbilsalget har fået en stærk start på året. Elbilsalgets acceleration er en væsentlig faktor for, at det ser ud til, at Danmark når sine klimamål. Det må dog ikke blive en sovepude, for som lovgivningen er lige nu står flere af danskernes foretrukne elbilmodeller til at stige betydeligt i pris fra næste år, hvilket risikerer at være en bremseklods for elbilsalget. Derfor ser vi meget positivt på de aktuelle politiske udmeldinger om, at elbilerne skal være folkeeje, siger han.
De nuværende afgiftsregler betyder, at mange af danskernes foretrukne elbiler kan blive markant dyrere fra næste år. Hvis det sker, kan det bremse den nuværende udvikling og gøre det sværere at fastholde den stærke vækst.
Der er dog politiske tiltag undervejs, der skal sikre, at elbilerne ikke taber terræn:
– Elbilen har jo fået det helt store gennembrud i 2024, og jeg er enig i kritikken af, at skrænten er for stejl, når det gælder de højere afgifter for elbiler i 2026. Regeringen er opsat på fortsat at gøre det attraktivt at købe en elbil, sagde skatteminister Rasmus Stoklund til TV 2 i januar.