Apple Watch er, med tiden, blevet en kolossal succes for Apple. Så meget, at uret i 2019 gav hele den schweiziske urindustri baghjul målt på antal solgte enheder. Der røg 31 millioner Apple-ure over disken, mens schweizerne ”kun” solgte 21 millioner, skriver CNN Business.
– Apple Watch er blevet et statussymbol og fungerer som et alternativ til de mellemdyre schweiziske ure. Apple voldsomme kundebase betyder, at de kan få millioner af kunder, hvis bare de formår at konvertere en procentdel af iPhone-brugerne til Apple Watch, forklarer Steven Waltzer, der er analytiker hos Strategy Analytics, til nyhedstjenesten.
De schweiziske urmagere bider dog næppe negle, for målt på omsætning fører alpelandet stadig stort. En position de, ifølge analytikeren Ramon Llamas fra IDC, kan beholde ved fortsat at udstråle ”luksus, position og velstand”:
– Jeg tvivler på at [Apples succes] betyder enden på de schweiziske ure. Der vil fortsat være interesse og efterspørgsel, og faktisk går en række yngre brugere rundt og håber på at eje et schweizisk ur en dag. Dagens smartwatches – og ja, selv Apple Watch – vil se bedagede ud om bare få år, mener Ramon Llamas.
Apple har fundet den rigtige formel
Årsagen til Apple-urets store succes skal findes i det faktum, at det formår at forene teknologi og mode, mener analytikeren Carolina Milanesi fra Creative Strategies. Hun tilføjer at Apple lægger vægt på sundhed og fitness og dermed positionerer sine ure anderledes end de schweiziske ure, der markedsføres som smykker og modetilbehør.
– Ingen af konkurrenterne på wearables-markedet har været i stand til at finde den rigtige formel og komme bare i nærheden af Apple, siger Milanesi.