Hvis du har købt en ny bil indenfor de seneste års tid, har du sikkert allerede bemærket den fartalarm, der giver lyd, hvis du kører hurtigere end tilladt. Den er en del af EU’s GSR-regler, general safety regulation . Regler, der strammes yderligere i dag og betyder, at alle nye biler skal være udstyret med en række sikkerhedsfunktioner. Herunder altså fartalarmen, der går under navnet ISA (Intelligent Speed Assistance), men også en ‘sort boks’.
Den sorte boks kaldes i EU-sprog for EDR, Event Data Recorder , og er fra i dag obligatorisk i nye biler. Boksen skal gemme data om blandt andet hastighed, opbremsning, styrevinkel og andre informationer.
Informationerne gemmes løbende, men der gemmes kun data for 5,3 sekunder, så overskrives de igen. I tilfælde af en ulykke vil der derfor være oplysninger om køretøjets systemer fem sekunder inden hændelsen og 0,3 sekunder efter. Data, der skal bruges til at “indsamle mere nøjagtige og detaljerede ulykkesdata,” skriver EU .
Overblik over de nye GSR-sikkerhedsregler og hvornår de indføres (grafik fra EU). Det kræver speciel hardware at få adgang til dataene i EDR og dataene er anonyme, hedder det. I regelsættet skriver de, at den nye sorte boks:
“Bør registrere og lagre data på en sådan måde, at dataene kun kan anvendes af medlemsstaterne til at udføre trafiksikkerhedsanalyser og vurdere effektiviteten af specifikke sikkerhedsforanstaltninger, de har iværksat, uden mulighed for at identificere ejeren eller indehaveren af et bestemt køretøj på grundlag af de lagrede data.”
Øvrige tiltag Ud over ‘sort boks’ og fartalarm skal personbiler, der bygges fra og med i dag blandt andet også indeholde:
Avanceret nødbremsesystem (AEBS) : AEBS-teknologi registrerer potentielle kollisioner med biler, fodgængere og cyklister og aktiverer uafhængigt bremsesystemet. AEBS-løsninger bruger avancerede sensorer og algoritmer til at identificere farer, forhindre ulykker og øge trafiksikkerheden. Aktiv vejbaneassistent (ELKS) : ELKS holder køretøjer inden for deres vognbane ved at levere korrigerende styreinput, når det er nødvendigt. ELKS er baseret på kameraer til at overvåge vognbanemarkeringer og forhindre utilsigtede vejbaneskift, hvilket minimerer risikoen for ulykker. Bakkamera elller -sensor (REV) : Kamera- og/eller anden sensorteknologi giver et klart overblik over området bag køretøjet, og advarer bilisten om sårbare trafikanter eller forhindringer, de måske ellers ikke ser. Forstørret hovedkollisionszone : Personbiler og lette erhvervskøretøjer skal konstrueres med henblik på en udvidet hovedkollisionszone med det formål at forbedre beskyttelsen af trafikanter (f.eks. fodgængere, cyklister og motorcyklister) og mindske deres potentiale kvæstelser i tilfælde af en kollision. Nødstopsignal (ESS) : Den aktiverer højintensive havariblink under nødopbremsning og indikerer til andre trafikanter bag køretøjet, at køretøjet pludselig sænker farten eller bremser kraftigt. Dette system hjælper med at forhindre påkørsel bagfra. Førerovervågning (DDAW) : Dette system overvåger førerens adfærd for tegn på træthed eller distraktion. Teknologien advarer føreren om at holde pauser eller holde fokus på vejen, hvilket afhjælper en af de største årsager til trafikulykker. Lastbiler og busser skal desuden udstyres med et Blind Spot Information System, der kan advare mod kollisioner med fodgængere og cyklister.
Læs mere om General Safety Regulation i denne PDF .