I USA kan man knapt nyse på sidemanden i flyet førend man hører fra vedkommendes advokat. De seneste ugers polymik omkring den såkaldte ”Fejl 53”, der opstår på iPhones der får skiftet Home-knappen, er da heller ikke gået uset forbi advokatkontoret.
Advokatkontoret PCVA fra Seattle har i en pressemeddelelse erklæret, at de vil føre sag mod Apple på grund af ”Fejl 53”. Ifølge meddelelsen er målet først og fremmest at ”alle berørte kunder får tildelt fungerende iPhones uden at skulle betale enorme reparationsomkostninger.”
Sagen skal køre i retten i staten Californien.
”Fejl 53” er en funktion, der dræber telefonen fuldstændig, hvis Home-knappen med Touch ID-teknologien skiftes ud hos en uautoriseret reparatør – for eksempel i forbindelse med skift af glasset på fronten. Apple beskyldes for at implementere ”Fejl 53” for at tvinge ejerne til at få repareret telefonen hos – dyrere – autoriserede værksteder, men det afviser Apple.
I stedet hævder æbledrengene, at det er en feature, der skal sikre brugernes data, så man ikke kan omgå Touch ID-sikkerheden ved at udskifte fingerscanneren. Men den køber Darrel Cochran fra PCVA ikke. ”Fejl 53” blev nemlig først implementeret med iOS 9-opdateringen af iPhone.
”Hvis sikkerheden var den primære bekymring, hvorfor fungerede telefonerne så fint i månedsvis uden softwareopdateringen? Fejl 53 stikker kun sit grimme hoved frem, når man installerer en nyere udgave af Apples operativsystem,” skriver Cochran i pressemeddelsen.
Sikkerhed eller ej – forbrugerne ville nok have taget pænere imod Fejl 53, hvis Apple havde advaret om funktionen da de implementerede den …