Tyske medier får en håndsrækning fra Google. Søgemaskinen har nemlig indvilget i at betale 3,2 millioner euro – knapt 24 millioner kroner – om året i kompensation for de nyheder, der vises på Googles nyhedssøgemaskine.
Kompensationen er en del af en foreløbig aftale mellem tech-giganten og Corint Media. Foreløbigt, fordi der ventes på en afgørelse fra det tyske patent- og varemærkekontor (DPMA), som vil bestemme det endelige (og potentielt højere) beløb.
Corint Media er et europæisk selskab, der repræsenterer rettighederne for over 500 tyske og internationale medievirksomheder. Herunder Axel Springer, Al Jazzeera, France 24 og CNBC Europe. Selskabet har længe bestridt Googles “ulovlige” brug af presseindhold uden at betale nogen kompensation.
Corint Media ønskede oprindeligt voldsomme 420 mio. euro for det nyhedsindhold, der blev brugt i 2022. Derfor håber de, at DPMA’s beslutning vil føre til et “betydeligt” højere beløb end den foreløbige aftale på 3,2 millioner euro.
– Hvor kvasi-monopolet Google ellers dikterer priser, er ruten gennem almindelige domstole den eneste måde at få passende kompensation for brugen af indhold, siger Dr. Christine Jury-Fischer, administrerende direktør for Corint Media.
Google har samtidig indvilget i at betale et engangsbetaling på 5,8 millioner euro til dækning af perioden mellem juni 2021 (hvor EU’s lov om ophavsret til pressen trådte i kraft) og marts 2023.
Tidligere i år har også Canada forsøgt at få kompensation fra Google for nyheder. Her valgte Google dog helt at lukke for adgangen til nyheder for sine brugere. Det samme gjorde Meta.
Læs også: Alt nyhedsindhold fjernes fra Facebook og Instragram.