Lightyear One skulle have været i produktion i starten af sidste år, men sådan gik det ikke. Nu er produktionen af Lightyear 0 (udtales Zero) startet i stedet. Bilen er ikke alene en af de mest aerodynamiske, der er produceret, den er også beklædt med 5 m2 solceller.
Ifølge selskabet har Lightyear 0 en rækkevidde på hele 1.000 kilometer per opladning. Men det kræver helt specielle omstændigheer. Det er nemlig baseret på 50 kilometers daglig pendling i Amsterdam. Om sommeren. Ifølge WLTP-måling er rækkevidden da også “kun” på 625 kilometer.
Bilens batteripakke er på 61,2 kWh brutto, men vejer bare 350 kilo. Dermed er det en af de mest energitætte batteripakker på markedet. Det er med til bilens vægt er på bare 1.575 kilo.
Det er finske Valmet, der bygger Lightyear 0, i første omgang med en produktionshastighed på kun én bil om ugen. Målet er at kunne øge produktionshastigheden til mindst fem biler om ugen i løbet af anden halvdel af 2023. Valet har tidligere blandt andet samlet biler til Saab, Porsche og Aston Martin.
Ifølge Lightyears CEO og grundlægger Lex Hoefsloot har en testbil med succes kørt i to måneder i Amsterdam, uden at bilejeren aktivt har behøvet at lade batterierne op. Opladningen via solpanelerne foregår under kørslen eller når bilen er parkeret.
Bilen drives af fire elmotorer, en ved hvert drivhjul. Bilen er ekstremt strømlinet og har en Cd-værdi på kun 0,19. Forbruget er opgivet til helt ned til 10,5 kWh/100 km.
Et kig indenfor i Lightyear 0. Med produktionsstarten har Lightyear vundet en æressejr over tyske Sono Motors, der også brygger på en solcellebil. Tyskerne har dog endnu ikke oplyst hvornår Sono Sion , som den hedder, går i produktion.
Prisen for Lightyear 0 starter ved 1,8 milioner danske kroner. Hvis du har fået lyst til at læse mere – eller bestille et eksemplar – kan det gøres på selskabets hjemmeside .