For første gang i ti år ser prisen på elbilsbatterier ud til at stige i år. Det advares der om i ny analyse fra BloombergNEF. Årsagen er at priserne på de nødvendige råmaterialer kobolt, nikkel og lithium er eksploderet. Med den stigende efterspørgsel på elbiler står elbilsproducenterne i et dilemma. Skal de selv sluge de stigende omkostninger, eller skal de sende regningen videre til os forbrugere?
Analysen, der hedder Electric Vehicle Outlook 2022, advarer om, at det nu kan tage endnu flere år, før vi når skillevejen, hvor en elbil kan produceres til samme pris som en fossilbil. Det punkt, siges det, nås, når prisen på batterier falder til under 100 dollars per kilowatttime.
“Med den nye generation af batterikemi og celledesign er det nu ert opnåedeligt mål at reducere batteripakke-priserne til under 100 dollars per kilowatttime,” skriver analytikerne. “Men hvis råvarepriserne forbliver høje eller endda stiger yderligere, risikerer dette punkt at blive forsinket med flere år”.
Som det ses i grafen herunder, er vi snublende tæt på at spå ned under den magiske 100-dollar-grænse. Hvor det i 2010 kostede 1.220 dollars per kilowatttime at producere elbilsbatterier, kostede det sidste år bare 132 dollars.
[infogram id=”82950b3f-ea91-4dcf-849a-7720822b4a7d” prefix=”PWd” format=”interactive” title=”Priser på batteripakker”]
Lithiumpriserne er mere end femdoblet i løbet af det seneste år, mens priserne på kobolt og nikkel også er steget. Kobolt kan erstattes – halvdelen af alle Tesla-biler blev i første kvartal sendt på gaden uden kobolt i batterierne – men lithium er der stadig brug for.
Eneste trøst for elbilsproducenterne er, at prisen på fossile biler også stiger, ligesom de rekordhøje priser på benzin og diesel gør elbilerne mere attraktive.
Hele analysen kan læses via dette link.