Den engelske avis Financial Times hævder, at EU senere i dag vil melde ud, at der fremover vil være op til 38,1 procent ekstra told på kinesiske elbiler. Den ekstra told lægges til den eksisterede told på 10 procent. Der er altså tale om en væsentlig forhøjelse af prisen.
Derudover er det ikke alene de biler, der bygges af kinesiske producenter, der rammes. Det er alle elbiler, der importeres fra Kina. Tolden rammer altså også bilproducenter, der får produceret deres biler i Kina.
Af den grund har både tyske, svenske og ungarske bilproducenter meldt ud, at de ikke er tilfredse med EUs planer. Flere europæiske bilproducenter rammes nemlig også.
Både BMW iX3 og den spritnye Cupra Tavascan produceres i Kina. Herudover vil populære kinesisk ejede mærker som Polestar, Volvo, Xpeng og BYD blive ramt.
I øjelikket er der ti procent told på kinesiske elbiler, men det vil altså stige til 25 procent hævder avisen. Siden marts har EU foretaget toldregistrering af elbiler fra Kina, for at kunne pålægge mulige toldsatser med tilbagevirkende kraft.
Kineserne har tidligere advaret om, at de vil gøre gengæld, hvis de EU indfører de nye toldsatser. Beijing lægger allerede en tarif på 15 procent på europæiske elbiler.
I maj måned hævede den amerikanske præsident Joe Biden afgiften på elbiler fra Kina fra 25 til 100 procent.
Læs mere om told på kinesiske elbiler: