I de næste tre år skal 2.200 danskere være med til at teste roadpricing omkring de større byer i Danmark. Det er DTU og det statslige selskab Sund og Bælt, der står i spidsen for forsøget. Det blev besluttet i forbindelse med aftalen om grøn omstilling af vejtransporten i 2020.
Roadpricing, eller kørselsafgifter, vinder frem politisk som et middel mod den stigende trafik i specielt de større byer. Men også bilejernes og bilproducenternes egne organisationer taler varmt for roadpricing, som et alternativ til andre afgifter.
Undser forsøget skal deltagerne køre rundt med en app på telefonen. Den skal holde øje med deres kørsel og udregne, hvad de skal betale for deres køreture.
“I forsøget ses der udelukkende på personbiler, og der afprøves forskellige takststrukturer med et geografisk fokus på større byer med trængselsudfordringer,” skriver Transportministeriet.
DTU forventer, det vil tage omkring tre år at gennemføre forberedelse, forsøg og efterfølgende analyser og evaluering.