Kinesiske CATL hævder at have lavet en ny batterikemi, der kommer os nordboere til hjælp. Selskabet har udviklet nye elektrolytmaterialer, der forbedrer opladning af nuværende litium-ion batteridesign markant. Specielt i ekstrem kulde. Det skriver Reuters.
Vintervejrforhold er en udfordring for elbiler. Kulden bremser de reaktioner inde i elektrolytopløsningen, der er nødvendig for at sende en ladning mellem batteriets to elektroder.
CATL’s chefforsker, Wu Kai, fortæller, at den nye elektrolyt kan levere en 50 procent stigning i effektiviteten i ekstrem kulde ved minus 20 grader Celsius. Og 43 procent under mere normale temperaturer.
Han fortæller videre, at CATL alleerede i år vil være i stand til at masseproducere et batteri, der er i stand til at levere 400 kilometers kørsel med en 10-minutters opladning. Næste mål er at sænke tiden til mellem fem og syv minutter.
Bil- og batteriproducenter er i kapløb om at udvikle solid-state batterier, der vil tilbyde større kraft og øget rækkevidde. Disse batterier, der i øjeblikket er i prototype, forventes at forblive dyre i årevis. Derfor knokles der på at forbedre det eksisterende litium-ion batteridesign.
Så sent som i sidste uge, sagde Toyota, at de er klar til at masseproducere solid-state batterier i 2027-28. Endda til en relativt lav pris, Men Wu Kai er skeptisk:
– Ingen er i stand til at masseproducere solid state-batterier i industrien i øjeblikket. Toyota hævder at være i stand til at halvere omkostningerne, hvilket er meget spændende og ville være meget forstyrrende, men jeg spekulerer på, hvilket grundlag de sammenligner.