Den kinesiske teknologigigant Xiaomi har som erklæret mål at blive en af verdens fem største bilproducenter i løbet af de næste 15 til 20 år. Midlet er tydeligvis at lave fuldstændig vanvittige biler til rekordforsøg. Således har selskabet lige præsenteret Xiaomi SU7 Ultra, der kan sætte flere af de såkaldte supersportsvogne til vægs.
Endnu er bilen en prototype, men Xiaomi har planer om at sende en udgave på vejene i 2025. Og allerede til oktober kan vi få et nys om, hvad bæstet kan præstere. Det er nemlig annonceret, at den skal forsøge at slå banerekorden på Nürburgring – en rekord , der i skrivende stund holdes af Porsche Taycan Turbo GT med en omgangstid på 7 minutter og 7,55 sekunder.
Den kulfiberbeklædte Xiaomi SU7 Ultra Prototype er en firedørs sedan, der er udrustet med Xiaomis nye HyperEngine V8s elmotor. Den kan levere 425 kW (578 heste) og har et drejningsmoment på 635 Nm. Men der er ikke bare en enkelt en denne motor i SU7 Ultra – der er to. Og samtidig har Xiaomi spædet den op med en yderligere motor. En V6s, der er en lidt svagere version.
De tre motorer leverer tilsammen en motorydelse på absurde 1.138 kW (1.548 hk). Under præsentationen blev bilen sammenlignet med de 1.500 hk i Bugatti Chiron, mere end de 1.079 hk i en McLaren Speedtail og de mere end 963 hk, som en Ferrari LaFerrari har.
Xiaomi SU7 Ultra Prototype skulle kunne accelerere fra 0 til 100km/t på 1,93 sekunder og den har en topfart på over 350 km/t.
Læs også: Porsche Taycan giver Tesla smæk på Nürburgringen .
I bundpladen sidder et Qilin 2.0 batteri fra CATL, men der blev ikke nævnt noget om rækkevidde eller hurtigopladning under præsentationen.