Tyske Schaeffler Group har netop præsenteret deres bud på fremtidens motor til elcykler og den ser ganske interessant ud. Schaeffler Free Drive, som den hedder, eliminerer nemlig fuldstændig behovet for en cykelkæde (eller remtræk).
I stedet er motoren baseret på en generator, der konverterer mekanisk energi fra pedalerne til elektrisk ditto, der overføres til en motor i baghjulet. Her omdannes det igen til mekanisk energi, der skubber cyklen frem. Shaeffler kalder det for ‘Bike-by-wire’.
Generatoren kan variere modstanden i pedalerne. Ente automatisk, baseret på cyklistens indsats, eller manuelt, baseret på preferencer. Skaber rytteren overskydende energi, lagres den til senere brug i elcyklens batteri.
Den bagerste motor har også – som elbiler – regenerativ bremsning, der oplader batteriet når der køres på “frihjul” eller bremses, fortæller selskabet i en pressemeddelelse .
Free Drive motoren kan levere 250 watt, hvilket svarer til grænsen for elektriske cykelmotorer i EU. Det er altså ikke nogen racer.
Generatoren uden pedaler. Selv om Fra Drive systemet er færdigudviklet, forventer Schaeffler Group ikke, at det kommer i ordinære elektriske cykler foreløbigt. I første omgang ses det som en løsning til tungere elcykler – læs ladcykler eller endda taxi-cykler. At der ikke kræves nogen kæde eller rem åbner også for et mere frit design af cyklen.
En ulempe ved systemet er et lille effektivitetstab. Free Drive er omkring 5 procent mindre effektivt end et traditionelt kædedrev. Det betyder, at rytteren enten vil have brug for et lidt større batteri eller opleve en 5 procent kortere rækkevidde i forhold til samme cykel med et kædedrev.