Den har været ventet med spænding, den nye el Mini Cooper. Men nu, hvor BMW endelig har løftet sløret for den elektriske Mini, er der en del skuffelse at spore på nettet; den nye bil er nemlig allerede forældet når den forlader fabrikken.
Rækkevidde på 200 til 232 km
Rækkevidden på den nye Mini Cooper er opgivet til 200 til 232 km – og det mest realistiske er nok det mindste tal, i hvert fald hvis kørslen inkluderer motorvej. Dagens standarder for elektriske biler ligger en del over det – selv en Renault Zoe kører næsten 400 km i den største konfiguration. Der er dog selvfølgelig ingen direkte sammenligning mellem de to biler ellers.
Langsom i optrækket
Udover den lidt skuffende rækkevidde leverer bilen heller ikke just den vilde accelleration; den skulle ifølge BMW ramme 100km/t efter 7,3 sekunder. Det er ikke dårligt – i hvert fald ikke, hvis man sammenligner med benzinbiler – men i forhold til de fleste andre elbiler er det absolut ikke prangende.
Langsom opladning
Opladningen virker også til at være noget vi havde forventet på en elbil for et par år siden; maximum er 50kW – og BMW siger, at man kan nå 80% på 35 minutter. Det vil sige at man efter 35 minutters opladning kan køre ca. 100 km. Det er langt fra imponerende.
Bygget på gammel platform
Mini Cooper i eludgaven er bygget på samme platform som BMW i3 – en bil fra 2013. Og den nye Mini ligner mere en bil fra 2016, hvis man ser på specifikationerne – den er både langsommere og har kortere rækkevidde end selv en væsentlig billigere Nissan Leaf. Men udseendet kan ingen tage fra den. Til gengæld er det forhåbentlig sidste gang, BMW trækker den gamle i3 hest af stalden, konkluderer blandt andet Electrek.
BMW oplyser, at prisen på den nye Mini starter ved 264.900 kr. og er at finde hos forhandlerne i foråret 2020. Du kan læse mere om Minien her.