Det har ligget i kortene efter de dramatiske prisnedsættelser på den første Kia EV6 GT, men nu er det helt officielt. Sydkoreanerne er klar med en opdateret udgave, der har mere kraft, rækkevidde og ydeevne.
Den firehjulstrukne drivlinje leverer op til 650 hestekræfter, hvilket får bilen til at accelerere fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder og så har den en topfart på 260 km/t. Dermed bliver det Kias kraftigste produktionsbil nogensinde.
Til at tøjle kræfterne introducerer Kia Launch Control , et performance-orienteret system, der er designet til at “maksimere acceleration fra stilstand ved at optimere balancen mellem kraftlevering og vejgreb”.
Kia har også puttet en større batteripakke i den nye model. Den er på 84 kWh, altså knapt 7 kWh større end i forgængeren. Det øger rækkevidden en 424 i forgængeren til 450 WLTP-kilometer i blandet kørsel. Kia fortæller også, at den kan nå op på 550 WLTP-kilometer ved ren bykørsel. Men hvem vil dog nøjes med at køre i byerne i sådan et muskelbundt?
Ligesom forgængeren har den nye Kia EV6 GT naturligvis 800-volt systemer, der tillader opladning fra 10-80 procent på ned til bare 18 minutter.
Det virtuelle gearskifte, der er blevet svært populær hos mange af mine kon-kolleger, er bibeholdt, mens den elektronisk styrede affjedring (ECS) er blevet forbedret. Med ændrede fjederkurver, modificerede støddæmpere og forbedret styringstilpasning leverer ECS ifølge Kia “fremragende komfort, håndtering og stabilitet”.
Kabinen i den nye EV6 GT. Den nye EV6 GT byder også på et nyudviklet rat, der ligesom alcantara-skalstolene og bremsekalibrene er prydet med mærkets neon-grønne signatur. Designændringer inkluderer også nye mønstre på instrumentpanelet, en opdateret bagkofanger og diffuser samt Kias Starmap-kørelys og en redesignet frontkofanger og grill. Indvendigt har den fået eksklusivt GT-grafik på de dobbelte 12,3-tommers skærme samt et ambient lyssystem.
Priserne må vi vente med, for dem har Kia endnu ikke offentliggjort. Da den første udgave kom til landet for små to år siden, var det med et prisskilt på 599.000 kroner. Den nye udgave bliver næppe billigere.
Den nye EV6 GT er en del af Kias strategi om at have 11 elbiler på markedet i 2026, og hele 15 modeller i 2027, hvilket skal blive til en fuldt elektrisk produktportefølje i Europa i 2035.