En af de helt store fordele ved elbiler er samtidig et problem: De er for lydløse. Det kan skabe farlige situationer i trafikken – ikke mindst for blinde og svagtseende, der længe har advokeret for mere lyd på el- og hybridbiler. I oktober sidste år fik de ønsket opfyldt, da EU vedtog en regel om, at alle nye elbiler skal forsynes med kunstig motorlyd, der aktiveres når bilen kører mindre end 20 kilometer i timen. Kravet træder i kraft den 1. juli.
For helt nye modeller må fabrikanterne følge lydkravene i henhold til AVAS, som er et akustisk varslingssystem til køretøjer. Systemet skal afgive en kontinuerlig lyd for at signalisere til omgivelserne at køretøjet er i bevægelse. Lyden skal desuden være udformet således, at omgivelserne forstår hvad køretøjet gør – om det accelerer eller bremser.
Biler, der kører mere end 20-30 kilometer i timen, udsender mere dækstøj end motorstøj, så her er manglende motorstøj ikke noget problem for elektriske biler.
Rammer alle elbiler
Fra 1. juli 2021 skal reglerne også gælde eksisterende elbiler. Visse elbiler på markedet er allerede forberedt til at opfylde AVAS-kravene, deriblandt biler fra Hyundai, Kia og Renault Zoe. Sidstnævnte lader føreren vælge mellem tre forskellige ”motorlyde” – basic, sport og glam.
Hos FDEL, Foreningen af Danske Elbilister, er man ikke glad for de nye regler, der vil indføre mere støj.
”I FDEL kan vi kun beklage, at EU vil indføre støj, netop som man har reduceret et væsentligt problem for miljøet i byerne. Tiltaget er ganske unødvendigt!; Dels fordi vi som elbilister – ligesom cyklister – er klar over at vi ikke kan høres og derfor er ekstra opmærksomme på andre. Dels fordi sikkerhed i trafikken ikke beror på, at svagtseende eller dårligt hørende kan høre bilerne, men at bilisterne ser de bløde trafikanter”, skriver foreningen på sin hjemmeside.
”Elbilforeningen betragter forslaget som en fejltagelse og et midlertidigt fænomen på lige fod med manden med rødt flag foran motorkøretøjer til at advare om, at her kommer en hestevogn uden hest.”
Foreningen foreslår i stedet at elbilernes automatiske sensorsystemer udnyttes til at afgive en varselslyd i tilfælde af, at bilen er tæt på en fodgænger eller anden trafikant.