Mercedes-Benz har netop frigivet nye informationer om et kommende elektrisk bilkoncept kaldet Mercedes-Benz Vision EQXX. Målet for bilen er en reel rækkevidde på mere end 1.000 kilometer på en opladning – og det skal opnås ved ekstrem effektivitet.
Tyskerne siger, at målet er at opnå et forbrug på 10 kWh/100 km ved ‘almindelig’ motorvejshastighed, altså mere end 10 kilometer per kilowatt-time. For at opnå dette har Mercedes-Benz blandt andet hentet specialister fra sit Formel 1-hold.
De specialister bliver der brug for, for Mercedes fortæller yderligere, at rækkevidden skal opnås ved hjælp af et batteri i “normal” størrelse – og altså ikke et gigantbatteri med fremtidsteknologi. Teaserbilledet, der kom igår og kan ses øverst, antyder, at der er stor fokus på aerodynamikken.
Den første teaser kom sidste år i form af dette billede. Et hurtigt regnestykke tyder på at Vison EQXX vil få et batteri på omkring 100 kilowatt-timer. Flagskibet Mercedes-Benz EQS har til sammenligning et batteri på 107,8 kWh netto og en opgivet rækkevidde på 770 kilometer (WLTP).
Teslas nye Model S Long Range kan klare 650 kilometer, mens Lucid Air hævdes at kunne nå op over 800 kilometer.
I den mere kuriøse ende har solcellebilen Lightyear One for nyligt opnået over 700 kilometer på sit 60 kWh store batteri i en rækkeviddetest.
Mercedes-Benz planlægger at verdenspremieren på Vision EQXX bliver i 2022. Så kan vi glæde os over, at nogle af erfaringerne fra udviklingen drypper ned i modeller, man rent faktisk kan købe.