Den nye Mini Cooper SE går i produktion til november, men allerede nu har BMW Group afsløret , at de har taget hånd om forgængerens største svaghed. Rækkevidden.
Den nye udgave kan nemlig køre omkring 400 WLTP-kilometer på en opladning – og det er (næsten) dobbelt op i forhold til forgængeren fra 2019.
Den nye Mini kommer i to udgaver, nemlig Cooper E og Cooper SE. E-udgaven har den samme 134 kW motor (181 heste) der sidder i den eksisterende udgave. SE-udgaven, derimod, får en mere muskuløs 160 kW motor (215 heste).
Men det er batteriet, der virkelig gør en forskel. 32 kWh batteriet i den nuværende model er udskiftet med et 40,7 kWh batteri, der giver den en rækkevidde på 300 WLTP-kilometer. Mini Cooper SE-udgaven får et endnu større batteri på 54,2 kWh, der giver den en rækkevidde på 400 kilometer.
Selv om den nuværende model nominelt skulle kunne køre op til 234 kilometer, skulle man vær heldig, hvis den kom op over 200 kilometer.
iNPUTs anmeldelse af den første Mini Cooper SE. Den nye Mini Cooper Electric skal, sammen med søsteren Mini Countryman , bygges i Leipzig, Tyskland. I 2024 får de følgeskab af Mini Aceman , der er den første elektriske crossover fra Mini.
BMW Group har naturligvis endnu ikke delt informationer om prislejet på de to udgaver. Men der spekuleres i, at de bliver en smule højere end den eksisterende model.
Rygterne siger omkring 260.00 kroner for E-udgaven og 290.000 kroner for den kraftigere SE-udgave.