ElbilerTophistorie

Ny prognose forudser stort prisfald på elbilbatterier

Den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs forventer, at prisen på elbilbatterier falder med næsten 50 procent.

Ifølge en ny analyse fra Goldman Sachs Research vil teknologiske fremskridt og faldende priser på grønne metaller medføre et hurtigere fald i prisen på elbilbatterier, end man tidligere har forudset.

I 2022 var gennemsnitsprisen for batterier globalt 153 dollars pr. kilowatt-time (kWh), men det faldt til 149 dollars i 2023. Goldman Sachs forventer, at prisen vil falde yderligere til 111 dollars inden udgangen af i år. Hvis denne tendens fortsætter, kan prisen nå ned på omkring 80 dollars pr. kWh i 2026, hvilket vil betyde, at elbiler kan blive lige så billige at eje som benzinbiler, selv uden statsstøtte.

 

Ifølge analysen er der to primære årsager til, at batteripriserne falder. For det første har teknologiske innovationer ført til nye batterier med cirka 30 procent højere energitæthed til lavere omkostninger.

For det andet er priserne på batterimetaller som lithium og kobolt, der udgør størstedelen af batteriernes produktionsomkostninger, faldet markant. Tidligere oplevede vi en betydelig prisstigning på disse metaller i perioden 2020-2023, men nu ser vi en nedadgående tendens.

 

elbilbatterier
En oversigt over, hvordan Goldman Sachs forventer prisudviklingen på elbilbatterier.

Med fortsat faldende batteripriser kan vi forvente, at elbiler vil blive mere økonomisk attraktive for forbrugerne. Goldman Sachs forventer, at elbiler vil nå omkostningsparitet med benzinbiler i 2026, hvilket vil øge efterspørgslen markant.

Indtil da vil markedet i høj grad være afhængigt af politiske reguleringer, men den økonomiske fordel ved elbiler vil ifølge analysen blive tydelig fra 2026, hvor vi kan se en større efterspørgsel drevet af forbrugerne selv.

Fem store virksomheder kontrollerer i dag 80 procent af markedet. De mest anvendte batterier er stadig lithium-baserede. Omkring 60 procent af markedet domineres af såkaldte NMC-batterier baseret på nickel-kemi, mens lithium jernfosfat (LFP) batterier, som bruger jern, udgør 35-40 procent af markedet. En mindre andel kommer fra natrium-ion-batterier, men denne teknologi er stadig på et tidligt stadie og har ikke nået masseproduktion.

 

Frem mod 2030, hvor de første solid-state batterier forventes at komme i produktionsbiler, vil udviklingen være drevet af forbedringer på de forskellige varianter af lithium-ion batterier.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.