Siden man i 1990’erne begyndte at se emojis skabt med symboler, såsom :-), på diverse chatfora på nettet, så har fænomenet vokset sig enormt. De er blevet en mere eller mindre fast del af de flestes daglige kommunikation og udvalget vokser og vokser.
I The Future of Creativity: 2022 U.S. Emoji Trend Report har Adobe taget et kig på de vaner og holdninger der er til de små ikoner. Undersøgelsen har adspurgt 5.000 amerikanere samt 5.000 yderligere personer globalt fra Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Australien og Sydkorea. Så selvom danskerne ikke er blevet spurgt, så giver det formentlig et fyldestgørende billede af de samme trends, som viser sig herhjemme også.
Udvalgte trends fra rapporten Top fem over mest populære emojis
1. 2. 3. 4. 5.
Top tre over foretrukne emoji-kombinationer
1. 2. 3.
Top tre over mest misforståede emojis
1. 2. 3.
Top tre over de mindst populære emoji
1. 2. 3.
“Go” og “no-go” i forbindelse med flirt og dating
+ + – gør dig mere sympatisk
+ + – gør dig mindre sympatisk
32 % af de unge Gen Z’ere har afsluttet et forhold med en emoji
Foretrukne emojis på tværs af generationer
Top fem over Gen Z’s foretrukne emojis
1. 2. 3. 4. 5.
Top fem over Millennials’ foretrukne emojis
1. 2. 3. 4. 5.
Top fem over Gen X’s foretrukne emojis
1. 2. 3. 4. 5.
Top fem over Boomer-generationens foretrukne emojis
1. 2. 3. 4. 5.
Her er generationerne født Gen Z: fra år 1997 til 2012 Millennials: fra år 1981 til 1996 Gen X: fra år 1965 til 1980 Boomer: fra år 1946 til 1964 Kilde: Wikipedia
Udvalgte facts fra rapporten 86% af emoji-brugerne synes, at emojis er mere inkluderende i dag end tidligere. De fleste emoji-brugere (92%) er enige om, at emojis er med til at nedbryde sprogbarrierer på tværs af lande. 88% finder det er nemmere at opnå empati ved at bruge emojis. 64% af emoji-brugerne mener, at emojis gør samtalerne sjovere. 49% af verdens emoji-brugere føler, at emojis bedre kan udtrykke deres tanker og følelser end ord kan alene. Mere end to ud af tre (73%) synes, at folk, der bruger emojis, er venligere, sjovere og sejere end dem, der ikke gør det. Mandlige emoji-brugere og Gen Z’ere oplever flere udfordringer med emojis end kvinder og de ældre generationer: Fx har 49 % af mænd og 64 % Gen Z’ere sendt en emoji, der blev misforstået eller taget ud af kontekst. Til sammenligning har kun 39 % af kvinder og 25 % af Boomerne oplevet det samme. Hvilken emoji er din mest benyttede?