September var en god måned for miljøet. Med 3.189 nye elbiler på de danske veje går det nemlig godt for elbilsalget. Det svarer til 22,4 procent af alle månedens nye personbiler, hvilket er den hidtil højeste andel af elbiler over en hel måned, fortæller De Danske Bilimportører .
Plugin-hybriderne ligger på nogenlunde samme niveau som i sidste måned med 22,9 procent af salget og det betyder, at hele 45,3 procent af septembers nyregistrerede personbiler er batteribiler. Altså næsten hver anden. Til sammenligning var 21,4 procent af de nye biler opladelige i samme måned sidste år.
Batteribilernes stigende popularitet stiller stadigt stigende krav til ladeinfrastrukturen herhjemme. I øjeblikket halter udrulningen af ladenetværket efter, og der er brug for handling hurtigt, mener De Danske Bilimportører.
– Den voldsomme stigning i grønne biler stiller store krav til ladeinfrastrukturen, som endnu ikke er tilstrækkelig. Selvom der investeres massivt i ladeinfrastruktur, er der stadig problemer med kapaciteten, når salget af opladelige biler går så hurtigt, som det gør. Med de mange investeringer der i øjeblikket foretages i ladeinfrastruktur, er jeg dog optimistisk omkring, at vi i løbet af næste år får en bedre balance, siger Mads Rørvig, adm. direktør, De Danske Bilimportører.
Kilde: De Danske Bilimportører, Bilstatistik.dk. September måned satte også punktum for tredje kvartal, der i alt bød på 17.190 nye batteribiler svarende til 39,6 procent af kvartalets nyregistreringer. Dermed er vi nu oppe på 43.458 nye el- og plugin-hybridbiler i 2021 – i 2020 blev der nyregistreret 32.513 batteribiler over hele året.
Mangel på mikrochips gør ondt Set over alle drivmidler går bilsalget med sine 14.222 nyregistreringer i september måned 17,3 procent tilbage i forhold til september sidste år. Selv om efterspørgslen på nye biler er høj, opleves der problemer med leverancer fra mange af bilfabrikkernes underleverandører. I nogle tilfælde resulterer det i længere leveringstider på nye biler.
– Flere kunder må i øjeblikket vente længere end normalt på deres nye bil på grund af en global mangel på mikrochips og andre corona-afledte faktorer. Det er vi naturligvis ærgerlige over, da det på den korte bane forsinker den grønne omstilling, forklarer Mads Rørvig.
Så snart de mere uddybende tal for elbilsalget i september måned frigives fra Bilstatistik.dk, opdaterer vi naturligvis vores Elbil Zeitgeist.