Lithiumjernfosfat-batterier, eller LFP-batterier, virker til at komme til at spille en stadig vigtigere rolle i fremtidens elbiler. De er billigere at producere, da de ikke indeholder hverken kobolt eller nikkel, men hidtil har det været på bekostning af energitætheden – og dermed bilernes rækkevidde.
Men nu lader der til at ske noget. Det er ikke mere end par uger siden at CATL, der er verdens største batteriproducent, viste deres Shenxing LFP-batteri frem. Det kan lades med 400 kilometer på 10 minutter – og levere 700 kilometers rækkevidde.
Nu følger amerikanske Our Next Energy, ONE, trop med meldinger om gennembrud for deres Aires-batteripakke. Aries II, som batteripakken hedder, har angiveligt en energitæthed på 162 Wh/kg. Det er bare seks procent mindre end de (dårligste af de) dyrere NMC-batterier.
Prisen på Aries II er derimod 25 procent lavere end på en tilsvarende NMC-batteripakke.
En Aries II batteripakke på 100 kWh skulle kunne give en gennemsnitlig elbil en rækkevidde på mere end 550 kilometer.
– Den største mangel hidtil har været rækkevidde og energitæthed. Ved at udvikle en batteripakke med lignende energitæthed som NCM, har ONE gjort LFP-batterier til et bæredygtigt alternativ, siger Mujeeb Ijaz, direktør og grundlægger af Our Next Energy.
Illustration: Our Next Energy. Præcis hvordan ONE har øget energitætheden er ikke klart. Virksomheden taler kun om forbedret kemi i cellerne. Planen er nu, at Aries II sættes i produktion næste år, oplyses det .
Tesla, Ford og Volvo … LFP-batterier vinder kraftigt frem i disse år. Tesla har længe benyttet LFP-batterier i deres basisudgaver. Ford meldte sidste år ud, at de følger Teslas strategi og forsyner basisudgaverne med LFP og Volvos kommende EX30 er også udstyret med LFP-batterier.
Ud over at være billigere at producere, har LFP også den fordel, at de er mindre brandfarlige, ligesom de er mere slidstærke. De kan håndtere flere ladecyklusser end NMC-batterier.