ElbilerTophistorie

Ny type maling holder kabinen køligere

Nissan er ved at udvikle en ny farve, der holder temperaturen i kabinen nede og mindsker behovet for aircondition.

Alle kender ubehaget ved at sætte sig ind i en bil, der har stået i direkte sol. Det er japanske Nissan ved at gøre noget ved. I samarbejde med selskabet Radi-Cool er de ved at udvikle en maling, der kan holde temperaturerne i bilerne nede. Samtidig vil den nye maling også belaste klimaanlægget mindre, så der skal bruges mindre strøm på nedkøling.

Teknologien, der bruges, kendes som ‘strålingskøling’. Den bruges allerede på eksempelvis bygninger og udnytter, at stråling med bølgelængder mellem 8 og 13 mikrometer kan slippe uhindret gennem Jordens atmosfære.

 

Nissan-malingen indeholder to komponenter, der får magien til at ske. Den ene partikel reflekterer nær-infrarøde stråler i sollys, som typisk får molekylære vibrationer i harpiksen i traditionel maling til at producere varme. Den anden skaber elektromagnetiske bølger, der modvirker solens stråler og omdirigerer energien væk fra køretøjet til atmosfæren.

Den nye maling er blevet testet “i marken” med imponerede resultater i knapt et år. Et servicekøretøj fra lufthavnen i Tokyo blev i november sidste år påført et lag af malingen. Sammenlignet med et køretøj med traditionel lakering, har Nissan-bilen vist en reduktion på op til 12 grader Celsius i udvendige overfladetemperaturer og op til 5 grader Celsius i kabinen. Vel at mærke, når de var parkeret side om side i solen.

 

Nissan har lavet en kort video om deres arbejde med den nye maling.

Maling med strålingskøling er ikke nogen ny tanke. Som sagt bruges den i nogle tilfælde allerede til bygninger. Men da malingen er meget tyk, kræver påføring med malerrulle og kan efterlade en kalkholdig rest ved berøring, har den ikke egnet sig til biler.

Det er disse benspænd, som Nissan og Radi-Cool er ved at løse.

– Min drøm er at skabe køligere biler uden at forbruge energi. Det er især vigtigt i EV-æraen, hvor belastningen fra at køre aircondition om sommeren kan have en betydelig indvirkning på ladetilstanden, siger Dr. Susumu Miura, der er leder af projektet ved Nissan Research Center.

 

Det er dog på nuværende tidspunkt stadig uklart, hvornår og om farven kan lanceres på markedet.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.