Nu skal man naturligvis tage gode nyheder om produkter fra ansatte i firmaer, der producerer selvsamme produkter med et gran salt. Ikke desto mindre er det opsigtsvækkende, når en forsker fra en af Teslas batterileverandører kommer med opdaterede tal for batteriernes forventede levetid . Tidligere har selvsamme forsker, Jeff Dahn, vurderet, at et batteri i elbiler kan levere strøm til ca. 1 mio. mil (ca. 1,5 mio. kilometer) før det skal udskiftes. Men nu har han opdateret tallet – og resultatet er mildt sagt positivt overraskende: nye elbiler med batterier af den nyeste generation – eksempelvis Teslas nyeste version af Model 3 – vil kunne køre endnu mere end 1,5 mio. kilometer.
15.000 opladninger De nye resultater viser nemlig, at den nyeste generation af Li-ion batterier kan levere strøm til hele 3,5 mio. kilometer før de skal udskiftes. Det svarer til, at batteriet kan oplades hele 15.000 gange før det ikke længere fungerer.
Jeff Dahn, der er kendt for at være en af de mest prominente forskere udi batteriteknologi i verden, mener også at kunne påvise, at batterierne klarer sig væsentlig bedre, når de ikke oplades og aflades helt hver gang:
Det betyder, at hvis du – som de fleste – kører 30-40 km. om dagen og lader bilen op efterfølgende, stort set ikke vil slide på batteriet.
Muliggør retur-ladning fra elbiler Indtil videre har Tesla været skeptiske i forhold til at tillade, at deres elbiler aflader strøm til huset hvor de lader – hvilket ellers har været foreslået som et vigtigt element i fremtidens “smartgrid”, hvor man vil være i stand til at benytte elbiler som batterier hvor man kan gemme strøm fra eksempelvis vindmøller eller solceller. Den nye forskning kan betyde, at Tesla nu vil åbne mere op for teknologien.
Du kan se hele præsentationen her: