Vanmoof V er en såkaldt hyperbike , der skal være et reelt alternativ til biler, scootere og knallerter i byerne. Den er bygget til at være både hurtigere og have længere rækkevidde end en almindelig elcykel. Men det er ret beset helt og aldeles ulovlig.
I Danmark må elcyklerne få motorhjælp til at opnå en hastighed på maksimalt 25 kilometer i timen, ligesom motoren må have en effekt på højst 250 watt. Elcykler der er hurtigere eller stærkere end dette, klassificeres som en knallert og må have en makshastighed på enten 25 km/t eller 45 km/t afhængig af effekt.
Regnes elcyklen som en knallert træder der også andre love i kraft. Eksempelvis skal føreren være fyldt 15, have knallertbevis og så skal køretøjet være forsikret.
Det går altså ikke at slippe Vanmoof V løs på de danske cykelstier. Men det er faktisk heller ikke meningen, hævder selskabet. I stedet skal den nye hyperbike bruges som en isbryder til at introducere en ny type urbant køretøj og, ikke mindst, ændre lovgivningen, så hyperbikes bliver lovlige.
Vanmoof ønsker at arbejde med lokale politikere i forskellige lande for enten at begrænse hastigheden baseret på GPS-position, såkaldt geofencing, eller for simpelthen at hæve hastighedsgrænsen.
– Vi vil have løsninger, der er udviklet til mennesker, og vi vil tænke over, hvordan offentlige rum kan bruges, hvis de ikke er besat af biler, siger Vanmoof-grundlægger Ties Carlier.
Herunder flere billeder af Vanmoof V, som forventes at være klar til levering næste år.