ElbilerTophistorie

Nye detaljer om VW-Xpeng-elbilerne

Med Xpeng platformen kan Volkswagen både få flere heste og hurtigere opladning, og så kommer bilerne måske til Europa.

Da Volkswagen i sidste uge fortalte, at de har købt sig ind i kinesiske Xpeng, var det med begrundelsen om, at de ikke sælger biler nok i Kina. Nu har VW-bossen Oliver Blume afsløret lidt mere om, hvad kineserne kan vente af det nye samarbejde.

Planen er, som tidligere fortalt, at Volkswagen og Xpeng skal bygge to biler sammen inden 2026. Bilerne vil være baseret på Xpengs platforme, men vil bære Volkswagens ikoniske logo.

 

Begge biler skal henvende sig til det øvre mellemsegment og vil være baseret på teknologi, der findes i den elektriske SUV G9. Det betyder blandt andet hurtigere opladning end med nutidens elbiler fra Volkswagen.

G9 bruger en proprietær platform med 800 volt teknologi. Ved præsentationen af ​​G9 hed det, at bilen var “verdens hurtigst opladende masseproducerede elbil” og skal klare en effekt på hele 480 kW.

 

Xpeng kan også give Volkswagen flere hestekræfter. Platformen bag G9 kan udstyres med dobbeltmotorer, der giver en samlet effekt på 650 heste.

Oliver Blume kom også med en overraskelse. For selv om Xpeng-samarbejdet i første omgang handler om Kina, vil han ikke udelukke, at vi også får fælles biler at se i Europa.

– I vores samarbejde med Xpeng er der også mulighed for at udvide det uden for Kina. Men først vil vi etablere forretningsmodellen i Kina, sagde Oliver Blume under et pressemøde.

 

Læs mere: Volkswagen køber sig ind i kinesiske Xpeng.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.