I sidste uge vedtog EU nye regler for genopladelige batterier, der skal sælges indenfor Europas grænser. Heriblandt naturligvis også elbilbatterier. Reglerne er omfattende og skal sikre, at de råmaterialer, der bruges i batterierne, bliver genbrugt.
Først og fremmest skal der fremover medfølge en CO2-fodaftrykserklæring til alle elbiler. Såvel som til elektriske scootere og endda elcykler. Desuden skal alle batterier over 2 kWh have et “digitalt pas” (digital battery passport), der fortæller om batteriets indhold og ophav.
EU stiller også krav om, at de sjældne mineraler der bruges i batterierne, skal genbruges. EU har indført minimumsniveauer for materialer genvundet fra udtjente elbilbatterier. Allerede om to år skal 90 procent af al den kobolt, kobber, bly og nikkel, der findes i batterier, genudvindes.
- Lithium – 50 procent i 2027 og 80 procent i 2031.
- Kobolt, kobber, bly og nikkel – 90 procent i 2027 og 95 procent i 2031.
Men EU stopper ikke der. Der er også minimumsniveauer for genbrugsindhold til brug i nye batterier. De regler træder i kraft otte år efter forordningens ikrafttræden – altså i 2031. Her er niveauerne:
- Kobolt – 16 procent i 2031 og 26 procent i 2040.
- Bly – 85 procent i 2031 og samme i 2040.
- Lithium – 6 procent i 2031 of 12 procent i 2040.
- Nikkel – 6 procent i 2031 og 15 procent i 2040.
– For første gang har vi en cirkulær økonomi-lovgivning, der dækker hele livscyklussen for et produkt – en tilgang, der er god for både miljøet og økonomien, siger Ordfører Achille Variati (S&D, IT).
Overvældende støtte
Medlemmer af Europa-Parlamentet støttede de nye batteriregler med et overvældende flertal. 587 stemte for, ni stemte imod og 20 undlod at stemme. Hvad angår de næste skridt, skal Rådet nu formelt godkende teksten, inden den kort efter offentliggøres i EU-Tidende og træder i kraft.
Læs mere: EU kræver at du selv skal kunne skifte batteriet i din mobil.