En stor mængde historier om brand i elbiler og plugin-hybrider har givet mange det indtryk, at der er stor risiko for brand i opladelige biler. Men sådan er det ikke. Tværtimod har flere uafhængige undersøgelser vist, at det forholder sig lige omvendt – der er større risiko for brande i fossilbiler.
Nu bekræfter Beredskabstyrelsen tallene. Styrelsen har gennemført en undersøgelse af registrerede brande i el- og hybridbiler fra januar 2018 til og med september 2021 og den viser, at der er relativt få brande i el- og hybridbiler sammenlignet med brande i konventionelle biler, og at brandvæsenet oftest når at begrænse branden, inden den udvikler sig kritisk (til f.eks. bilens batteri).
“På baggrund af undersøgelsen er det på nuværende tidspunkt Beredskabsstyrelsens vurdering, at risikoen for brande i el- og hybridbiler er mindre end for brande i konventionelle biler,” skriver Beredskabsstyrelsen.
Undersøgelsen viser dertil at:
- I 2020 var der 18 brande i el- eller hybridbiler. Der kan generelt ikke spores en forskel på risikoen for brand mellem henholdsvis elbiler og hybridbiler.
- I halvdelen af brandene peges på en ekstern påvirkning af bilen, inden branden opstår, f.eks. i forbindelse med brandspredning fra et andet køretøj.
- Fra januar 2018 til og med september 2021 har der otte gange været behov for at anvende en brandslukningscontainer til at dæmpe varmeudviklingen i bilens batteri.
De brande, der opstår i el- og hybridbiler, kan i sjældne tilfælde være mere kritiske end traditionelle bilbrande. Derfor udgav Beredskabsstyrelsen i marts 2021 et temahæfte om, hvorledes brandvæsner bedst muligt håndterer denne type brande.
Hele analysen kan læses her (PDF, åbner i ny fane): Fokusanalyse af brand i el- og hybridbiler.