Elbiler

Nye tests skal afgøre hvilke der er grønnest: Diesel eller elbiler

Bilklubber, forbrugerorganisationer og nationale europæiske myndigheder arbejder på en test, der skal afsløre, hvor grøn en bil i virkeligheden er.

Det er en nærmest religiøs diskussion; Er en nyere dieselbil lige så grøn som en elbil, hvis man tager produktionen af bilen og batteriet med i regnestykket? Det korte svar er nej. En elbil vil typisk altid være mindre CO2-belastende. Men bilens samlede miljø- og klimaftryk over tid er et kompliceret regnestykke – og derfor arbejder Green NCAP på en karakterskala, der skal vise bilernes reelle CO2-aftryk.

Green NCAP er skabt af europæiske bilklubber og forbrugerorganisationer (herhjemme er det FDM), sammen med en række nationale europæiske myndigheder. Organisationen tester allerede bilernes grønne egenskaber, nemlig evnen til effektivt at omdanne energi til kilometer, det såkaldte Energy Effeciency Index, samt udledningen af skadelige stoffer, det såkaldte Clean Air Index. I begge kategorier gives der point mellem 0 og 10 – og en samlet Green NCAP score mellem 0 og fem grønne stjerner.

 

Fremover skal testen altså også inkludere et tal, der viser, hvor meget hver af de testede biler forurener i hele bilens forventede levetid; det inkluderer både produktion af selve bilen og af batteriet.

– Ser man på bilernes udledning og energieffektivitet, er der ingen tvivl om, at elbiler i dag er det grønneste valg. Bilers samlede miljø- og klimaaftryk over tid er dog et mere kompliceret regnestykke end som så. Derfor arbejder Green NCAP på at udvide testen, så forbrugerne kan få et klart billede af hele den enkelte bils samlede miljøaftryk fra vugge til grav. Det vil give forbrugerne et mere retvisende billede, når de står ude hos forhandlerne, siger Søren W. Rasmussen, der er FDMs biltekniske redaktør.

 

Elbil topper, men diesel overrasker

Den seneste test fra Green NCAP uddeler fem grønne stjerner til den elektriske Nissan Leaf, der scorer topkarakteren 10/10 i Clean Air Index og 8,5/10 i Energieffektivitet. I testen klarer flere dieselbiler sig typisk lige så godt som elbilen i testen der omhandler udledningen af skadelige stoffer, mens de til gengæld scorer lavt i energieffektivitet.  For eksempel scorer dieselbilen Mercedes-Benz C-klasse 10/10 i Clean Air Index, men bare 5,3/10 i Energy Efficiency Index, hvilket rækker til samlet tre stjerner. Herunder de fem højest placerede i den seneste håndfuld af testede biler. Se samtlige testresultater hos Green NCAP.

BilmærkeClean Air IndexEnergy EfficiencySamlet
Nissan Leaf10/108,5/105
Opel Corsa 1.09/106/104
Mercedes C10/105,3/103
Audi A4 Avant8,7/104,7/103
Renault Scenic8,6/105,9/103

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.