Det er en nærmest religiøs diskussion; Er en nyere dieselbil lige så grøn som en elbil, hvis man tager produktionen af bilen og batteriet med i regnestykket? Det korte svar er nej. En elbil vil typisk altid være mindre CO2-belastende. Men bilens samlede miljø- og klimaftryk over tid er et kompliceret regnestykke – og derfor arbejder Green NCAP på en karakterskala, der skal vise bilernes reelle CO2-aftryk.
Green NCAP er skabt af europæiske bilklubber og forbrugerorganisationer (herhjemme er det FDM), sammen med en række nationale europæiske myndigheder. Organisationen tester allerede bilernes grønne egenskaber, nemlig evnen til effektivt at omdanne energi til kilometer, det såkaldte Energy Effeciency Index, samt udledningen af skadelige stoffer, det såkaldte Clean Air Index. I begge kategorier gives der point mellem 0 og 10 – og en samlet Green NCAP score mellem 0 og fem grønne stjerner.
Fremover skal testen altså også inkludere et tal, der viser, hvor meget hver af de testede biler forurener i hele bilens forventede levetid; det inkluderer både produktion af selve bilen og af batteriet.
– Ser man på bilernes udledning og energieffektivitet, er der ingen tvivl om, at elbiler i dag er det grønneste valg. Bilers samlede miljø- og klimaaftryk over tid er dog et mere kompliceret regnestykke end som så. Derfor arbejder Green NCAP på at udvide testen, så forbrugerne kan få et klart billede af hele den enkelte bils samlede miljøaftryk fra vugge til grav. Det vil give forbrugerne et mere retvisende billede, når de står ude hos forhandlerne, siger Søren W. Rasmussen, der er FDMs biltekniske redaktør.
Elbil topper, men diesel overrasker
Den seneste test fra Green NCAP uddeler fem grønne stjerner til den elektriske Nissan Leaf, der scorer topkarakteren 10/10 i Clean Air Index og 8,5/10 i Energieffektivitet. I testen klarer flere dieselbiler sig typisk lige så godt som elbilen i testen der omhandler udledningen af skadelige stoffer, mens de til gengæld scorer lavt i energieffektivitet. For eksempel scorer dieselbilen Mercedes-Benz C-klasse 10/10 i Clean Air Index, men bare 5,3/10 i Energy Efficiency Index, hvilket rækker til samlet tre stjerner. Herunder de fem højest placerede i den seneste håndfuld af testede biler. Se samtlige testresultater hos Green NCAP.
Bilmærke | Clean Air Index | Energy Efficiency | Samlet |
Nissan Leaf | 10/10 | 8,5/10 | 5 |
Opel Corsa 1.0 | 9/10 | 6/10 | 4 |
Mercedes C | 10/10 | 5,3/10 | 3 |
Audi A4 Avant | 8,7/10 | 4,7/10 | 3 |
Renault Scenic | 8,6/10 | 5,9/10 | 3 |