Det lyder næsten for godt til at være sandt. En ny type batteri, der ikke fylder eller vejer mere end de nuværende, men giver elbilen næsten dobbelt rækkevidde. Et sådant batteri er Gemini 001, hævder batteriproducenten Our Next Energy, One, der har bygget og testet en prototype.
Det amerikanske firma installerede Gemini 001 i en Tesla Model S og det gav bilen en rækkevidde på 752 mil (1.210 kilometer) på en enkelt opladning, fortæller de. Firmaet kørte bilen på en længere tur gennem Michigan og forevigede turen på video (se den længere nede på siden).
Normalt har Tesla Model S en rækkevidde på 637 kilometer. Batteripakken er på omkring 103,9 kWh. Gemini 001 batteriet er på 207,3 kWh og er udstyret med selskabets egen batteristyring. Ifølge selskabet var der ikke nævneværdig varmeudvikling under turen. Batteriet holdt sig på omkring 32 grader og krævede ikke aktiv køling.
Hjemme igen udsatte de bilen for et rullebånd og fik den til at køre hele 882 mil – altså 1.419 kilometer. Det blev gjort med en gennemsnitsfart på 88 kilometer i timen.
Ingen eksotiske kemikalier Det lyder jo imponerende. Endnu mere imponerende er det, at batteriet hverken indeholder specielle grundstoffer eller andre eksotiske materialer.
“Det produktionsklare Gemini-batteri vil være af typen LFP (Litihum Iron Phosphate). En ny celle som One er ved at designe til rækkeviddeforlængeren laves uden kobolt, nikkel og grafik,” siger Mujeeb Ijaz, der er CEO hos One, til mediet Motortrend .
Han fortæller videre, at målet er, at Gemini 001 skal eliminere rækkevidden som en barriere for adoption af elektriske køretøjer, ved at “fordoble den tilgængelige energi ombord uden at øge størrelsen på batteriet”.
Gemini-batteriet er (naturligvis) ikke klar til masseproduktion endnu. Men One hævder, at de vil kunne bygge et sådant i 2023. Produktion af batteriet kan starte i 2026, siger de videre.
Et naturligt spørgsmål er prisen. Den kendes ikke endnu, men One forventer at produktionsomkostningerne vil være på samme niveau som med nuværende nikkel-kobolt baserede litium-batterier.
Det er langt fra første gang, vi har hørt om “superbatterier “, så det er nok sundt med en vis skepsis. Men vi har jo lov at håbe … læs mere om One og Gemini 001 på selskabets hjemmeside .