Tesla er begyndt at udruste de Berlin-byggede udgaver af basisudgaven af Model Y med et nyt LFP-batteri fra kinesiske Byd, nemlig Byd Blade . Det yder åbenbart bedre end det CATL Kirin-batteri, der hidtil er blevet brugt i Model Y med baghjulstræk.
Ifølge Teslamag.de kan det nye Blade-batteri nemlig lades med højere effekt end Kirin-batteriet.
Mediet henviser til en ladetest, hvor begge batterier begyndte at lade med en effekt på 172 kW. Mens effekten gradvist faldt for CATL-batteriet, holdt Byd-batteriet sin maksimale effekt indtil batteriet var 50 procent fyldt.
Byd versus CATL Model Y ladekurve (billede: eivissa/TFF Forum) Selv om effekten herefter faldt drastisk på Byd-batteriet, var effekten alligevel højere end på CATL-batteriet hele vejen igennem.
Hvad det så reelt kommer til at betyde for ladetiden, er en helt anden snak. Det er nok ikke mange minutter, men lidt har også ret.
LFP eller NMC? Mens basisudgaverne af Model Y og Model 3 begge er udstyret med litium-ion-batterier med LFP-kemi, benytter Tesla batterier med NMC-kemi i Long Range og Performance.
Fordelen ved LFP-batteri er, at de både er billigere og mere holdbare en NMC-varianterne. Ulempen ved LFP er, at energitætheden er lavere og at batteriet vejer mere.
Sammenligning af batterier med LFP- og NMC-kemi (Illustration: iNPUT). Volkswagen batterileverandøren Gotion High Tech har dog for nyligt præsenteret et nyt LFP-batteri , hvori energitætheden er øget markant.