Mens vi venter på faststofbatterier laves der konstant små, men markante, forbedringer af eksisterede batteriteknologier. Således har den kinesiske batterigigant CATL netop præsenteret et stærkt forbedret LFP-batteri, der kan lade 400 kilometer på bare 10 minutter.
Det fremgår ikke hvor mange kilowatttimer det nye Shenxing -batteri indeholder, men det skulle angiveligt kunne levere 700 kilometer på en fuld opladning.
LFP, der står for litium-jernfosfat, indeholder hverken råstofferne kobolt eller nikkel. Netop kobolt er en kontroversiel batterikomponent, fordi det primært udvindes i Afrika af arbejdere under kummerlige kår. Samtidig er det relativt dyrt. At batterierne ikke indeholder disse råstoffer gør batterierne billigere end alternativet NMC.
Flere og flere bilproducenter kigger derfor mod netop LFP for at gøre bilerne billigere. Hidtil har det været bekostning af energitætheden, der er lavere i LFP, og dermed kortere rækkevidde. Men med så hurtig ladeeffekt betyder det pludselig mindre. Derfor er Shenxing-batteriet et reelt gennembrud.
“Dette produkt skal skabe værdi for den almindelige mand og komme hurtigt på markedet,” sagde CATL under præsentationen.
Serieproduktion af batteriet skal starte allerede inden årets udgang, og de første biler med batteriet ombord skal angiveligt køre ud fra fabrikkerne i starten af 2024.
– I takt med at elbilforbrugere går fra at være early adopters til almindelige forbrugere, skal vi gøre avanceret teknologi tilgængelig for alle og gøre det muligt for alle at nyde innovationens fremskridt, sagde Dr. Wu Kai, Chief Scientist hos CATL ved lanceringen.
Tesla benytter LFP-batteri i deres basismodeller, ligesom Ford for nyligt har skiftet til LFP i deres Mustang Mach-e. Både disse to mærker, samt Volkswagen, benytter CATL-batterier.
Den 25-minutter lange præsentation kan genses i videoen herunder.