Noget alle elbilsejere (og mobiltelefonejere) tørster efter, er bedre batterier, der giver længere rækkevidde og længere batterilevetid. Mange er enige om, at de såkaldte solid-state batterier er vejen frem, og selvom teknologien endnu ikke er klar til at blive rullet ud i serieproducerede biler, er lanceringen muligvis ikke så langt væk, som nogen måske tror.
Forskere fra Samsung Advanced Institute of Technology, SAIT, har netop præsenteret en prototype på et nyt solid-state batteri, der har væsentlig højere kapacitet uden at det går ud over størrelsen. Op til 800 kilometers rækkevidde og mulighed for 1.000 genopladningscyklusser, lover forskerne bag batteriet. Samsung sigter mod et batteri, der er 50 procent mindre end et almindeligt lithium-ion-batteri med samme kapacitet.
Sammenlignet med de traditionelle lithium-ion batterier, der bruger flydende elektrolytter, benyttes der i solid-state faste elektrolytter. Det giver mulighed for at understøtte større energitæthed og er i øvrigt også sikrere. Instituttets forskere har også fundet en løsning på problemet med dendritdannelse i lithium-anoder, der ofte bruges i faststofbatterier.
Til dette formål bruger Samsung-forskere et sølv-carbon-kompositlag til anoden. Dette modvirker ikke kun dendritproblemet, men sikrer også større kapacitet og en længere levetid. Samsung siger, at denne prototype repræsenterer en “banebrydende udvikling”.
Det nye batteri er naturligvis endnu ikke klar til serieproduktion, men Samsung vil fortsat udvikle og teste det.
“I fremtiden vil vi fortsætte med at udvikle og forædle materialerne i faststofbatterier og fremstillingsteknologien, for at tage elbilbatterier til det næste niveau,” siger Dongmin Im fra Samsung SAIT.
Solid-state – faststofbatterier – ses af mange som den hellige gral. Også Toyota arbejder på højtryk for at gøre teknologien klar til masseproduktion. Så sent som i juni sidste år lovede japanerne, at de vil vise deres solid-state batterier frem i forbindelse med De Olympiske Lege i Tokyo til sommer. Det bliver interessant at se, hvor langt de er nået.
Mercedes-Benz meddelte i starten af februar at de har indgået en aftale med Hydro-Quebec om at udvikle faststofbatterier sammen.