Torsdag meddelte den danske energikæmpe Ørsted, at selskabet sløjfer den store satsning på en Power-to-X fabrik i det nordlige Sverige. Projektet var det største af sin slags i Europa og skulle efter planen levere 55.000 ton e-brændstof om året til containerskibe fra blandt andet Mærsk.
– Der er simpelthen ikke økonomi i at lave grønne brændstoffer i den skala, som et selskab som Ørsted har brug for, siger topchefen Mads Nipper til TV 2.
Mere konkret mangler Ørsted simpelthen kunder, der vil garantere selskabet indtægter på den lange bane. Det på trods af, at Mærsk allerede har bestilt 25 fragtskibe, der kan bruge e-methanol som brændstof.
Der skal nemlig investeres store summer førend Power-to-X anlægget kan levere og derfor vil Ørsted være sikker på, at der er kunder nok.
Beslutningen kommer bare et år efter at et lignende stort Power-to-X projekt blev sat på pause, nemlig den energiø, der skulle bygges i Nordsøen. Øen skulle have huset en lignende fabrik.
Foreslår statsgaranti
Beslutningen om at droppe Flagship One i Örnsköldsvik i det nordlige Sverige ærgrer da også Jeppe Juul fra Rådet for Grøn Omstilling.
– Det værste er jo, at vi virkelig har brug for den slags anlæg. For de viser vejen for resten af verden, men vi står stadig og roder rundt i startboksen, siger Jeppe Juul til TV 2.
Han foreslår, at den danske stat stiller en form for garanti.
– Der mangler en rolig hånd, der kan fjerne noget af usikkerheden i markedet, siger han.