Endnu en elbilproducent har meldt sig ind på Teslas ladehold, nemlig Volvo. Fra 2025 vil alle nye Volvo-modeller, der sælges i USA, være forsynet med Teslas NACS-stik. Men allerede senere i år vil der følge adaptere med nye biler, ligesom Supercharger-ladere vil kunne findes direkte fra bilernes infotainmentsystem.
Med beslutningen bliver Volvo den første ikke-amerikanske bilproducent, der melder sig på NACS-holdet. De følger producenter som Ford, General Motors og Rivian. Dermed ligner NACS efterhånden den amerikanske ladestandard, som Tesla håber det bliver. Ifølge rygterne går Hyundai-gruppen med samme tanker om at skifte til NACS over there.
Volvo er ejet af kinesiske Geely, der også står bag Polestar. Det vil være nærliggende at tro, at de inden længe går samme vej. Men det er ren spekulation.
Der ble solgt mellem 650.000 og 750.000 elbiler i USA i 2022, alt efter hvem man spørger. Tesla har angiveligt en markedsandel på 65 procent, mens Ford indtager pladsen som den næstmest solgte. Hyundai og Kia er også populære i USA, så hvis de går med på NACS vil det være en stor sejr for Tesla.
Der er dog den udfordring, at Hyundai og Kia benytter 800 volt-teknologi i sine biler – og den kan ikke udnyttes optimalt af Supercharger-laderne.
Det specielle ved Teslas stik er, at det er designet til at klare både hurtig opladning via jævnstrøm (DC) og normal opladning via vekselstrøm (AC). Ulempen er, at den er udviklet til en enkelt fase, mens vi her i Europa primært kører med tre faser. Derfor er det – i hvert fald i dens nuværende form – nærmest udelukket, at NACS vinder frem på disse breddegrader.