Københavns Politi har i dag udsendt en atypisk besked på det sociale medie X. Her advarer de nemlig om, at der er “mange anmeldelser om alarmer på Volkswagens elbiler”. De tilføjer, at bilenernes ejere ikke kan stoppe alarmerne og at man defor ikke behøver at kontakte politiet.
Angiveligt skyldes fejlen, der starter alarmerne, en pågående softwareopdatering. Volkswagen Danmark har sendt iNPUT følgende statement:
“Volkswagen har kunnet konstatere, at et ukendt antal ID.-modeller utilsigtet har aktiveret alarmerne i løbet af den forgangne nat. Volkswagen har modtaget en række kundehenvendelser angående dette. Vi kender endnu ikke omfang eller årsag. Vi er i gang med kigge ind i det. Vi er naturligvis ærgerlige over de gener, det har haft for både kunder og omgivelser.”
Utilsigtede problemer med softwareopdateringer er ikke en sjældenhed for hverken computere eller smartphones. Men med Over The Air-opdateringen af biler, kan vi altså fremover også risikere at det går ud over vors biler.
I 2021 udsendte Tesla en opdatering, der utilsigtet deaktiverede autopilotfunktioner i nogle biler. Det krævede hurtige rettelser og frustration blandt ejere. På trods af disse problemer er OTA-opdateringer generelt blevet betragtet som en fordel for elbiler. De gør det muligt at opdatere og forbedre bilens funktioner uden at skulle besøge et værksted.
OPDATERING:
Volkswagen Danmark melder ved middagstid onsdag, at problemet er lokaliseret– og at der allerede er kommet en ny opdatering, der retter fejlen. 585 danske biler har været ramt af fejlen, oplyses det også. Herunder den fulde opdatering fra Volkswagen Danmark:
“Volkswagen har kunnet konstatere, at et antal ID.-modeller utilsigtet har aktiveret alarmerne i løbet af den forgangne nat. Volkswagen har modtaget en række kundehenvendelser angående dette. Vi har nu fået overblik over omfanget og årsagen til dette. Det er et lokalt problem, der er begrænset til Danmark, og den utilsigtede aktivering af alarmerne skyldes en opdatering. Det er 585 ID.-modeller, der har været påvirket af denne opdatering, og der er allerede udrullet endnu en opdatering, der har løst problemet. Vi beklager naturligvis de gener, det har haft for både kunder og omgivelser.”
Tak til iNPUT-læseren Frederik Kihl for at tippe os om denne historie.