En af de store udfordringer ved vedvarende energi er opbevaring af strømmen. Hvordan skal vi få strøm i stikkontakten, hvis vinden ikke blæser? Både Frederiksberg Forsyning og tyske Volkswagen – og givetvis mange andre – arbejder på en løsning, der skal udnytte batterierne i de tusindevis – og med tiden millionvis – af elbiler der kommer til at stå i indkørsler og på parkeringspladser.
Tanken er, at de parkerede elbiler fyldes med strøm, når der er gang i vindmøller og solceller – og leverer strømmen tilbage til systemet, når det behøves. Konceptet kaldes vehicle-to-grid-services, V2G, og en af de virksomheder, der satser på ideen som et nyt forretningsområde er Volkswagen. Det fortalte firmaets chefstrateg, Michael Jost, forleden til en gruppe indbudte journalister.
– I 2025 vil vi have et lager på 350 gigawatt-timer til rådighed via vores flåde af elbiler. Mellem 2025 og 2030 vil det vokse til 1 terawatt-time. Det er mere energi end der lige nu produceres af samtlige verdens vandkraftanlæg, sagde Michael Jost ifølge Reuters.
Til sammenligning er det samlede årlige danske elforbrug i dag på cirka 35 terawatt-timer, oplyser interesseorganisationen Dansk Energi.
Frederiksberg fremme i skoene
Allerede i 2016 startede Frederiksberg Forsyning et pilotprojekt med V2G. Ti eldrevne varevogne fra Nissan, med en samlet kapacitet på 100 kilowatt-timer, har de seneste tre et halvt år blandt andet hjulpet med at holde frekvensen i nettet konstant på 50 hertz.
Parterne bag teknologien fastslår, at det tekniske er ved at være på plads, men derfra er der stadig et stykke vej til kommerciel succes.
Også det tyske firma E.ON arbejder på V2G i samarbejde med japanske Nissan. Audi har, som vi tidligere har skrevet, valgt en anden strategi, hvor de i stedet samler udtjente elbilsbatterier i et stort batterilager i Berlin. Læs mere om Audis lager her.