“Kan elbiler køre med campingvogn?” Ja, og med Mink-E belastes batteriet lidt mindre. Selv de små af de traditionelle campingvogne, vejer typisk mindst 800 kilo. Men denne her har en totalvægt på bare 510 kilo.
Det betyder også, at langt flere elbiler rent faktisk må trække campingvognen. Eksempelvis Ford Mustang Mach-e, Kia Niro EV eller den nye Hyundai Kona Electric, der alle har en grænse på 750 kilo.
Bevares, Mink-E er ikke just nogen balsal. Til gengæld er den nem at stille op og pille ned, når man skal videre. Og der er altså ikke sparet på udstyret. Der er plads til komfortabelt at sove to i en kompakt dobbeltseng, komplet med en luksuriøs queen-size skandinavisk madras, mens der også er en kanvas-køjeseng, der er perfekt til børn.
Et panorama-ovenlysvindue gør det til en oplevelse at sove under stjernenerne. Væggene er 30 millimeter tykke, fremstillet af smeltet ABS-plast af høj kvalitet og isoleret med 19 mm Armaflex. Et meget termo-isolerende materiale.
Panoramavindue til stjernestunderne (billede: Mink). Bliver det koldt, kan man også tænde for Webasto-varmesystemet. Det kører på elektricitet og det samme gør køkkenet, der har en 36 liters isboks til kolde drikke. Der er også et 220 volt stik i køkkenet, så du kan sætte espressomaskinen til.
Strømmen til alle disse herligheder kan hentes fra bilens batteri. I hvert fald, hvis den kan håndtere V2L. Alternativt må du suge strømmen fra campingpladsen. Eller forlade dig på den strøm, som solcellerne på taget af campingvognen genererer.
Mink-E er skabt af det islandske firma Mink Campers , der herhjemme forhandles af Camperlab.dk . Vi kender endnu ikke den eksakte pris, men billig bliver den næppe. Mink-modellerne uden V2L koster fra 157.000 kroner, så vores gæt er, at Mink-E får en prislap på omkring 225.000 kroner.