Med mere end 1,3 millioner solgte eksemplarer er Peugeot 3008 en af de seneste års største succeser for franskmændene. Til næste år kommer den i en rent elektrisk udgave, men Peugeot har allerede nu delt informationer om Peugeot e-3008 ‘erens bestykning.
Den vil blive tilbudt med tre forskellige elmotorer og to forskellige størrelser batterier, der leverer op til 700 WLTP-kilometer i rækkevidde. Derudover kan man vælge mellem to udstyrsvarianter, Allure og GT.
e-3008 vil være baseret på Stellantis’ nye STLA Medium-platform. Den måler 4,54 meter fra næse til hæl og har en akselafstand på 2,73 meter. Bagerummet kan håndtere 520 liter, når sæderne er oppe.
Basismodellen får et batteri på 73 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på op til 525 kilometer. Den har en 157 kW motor (210 heste) og tohjulstræk. Den kommer også i en Long Range -udgave, der har sammme motor, men en rækkevidde på op til 700 WLTP-kilometer.
Den tredje variant er en Dual Motor -udgave med firehjulstræk og en motorydelse på 240 kW (320 hk). Ligesom basismodellen vil den have en rækkevidde på op til 525 kilometer.
I alle tre udgaver vil batteriet være af NMC-typen og baseret på 400 volt teknologi. Basismodellen og Dual Motor vil være udstyret med 73 kWh, mens Long Range får et batteri på 98 kWh. Det har en garanti på 8 år (eller 160.000 km) med 70 procent af dets ladekapacitet.
Hurtig opladning vil være mulig med effekter på op til 160 kW. Det skulle så tage 30 minutter at oplade det mindre batteri fra 20 til 80 procent. Det større batteri oplades hurtigere og bør dække det samme område på under 30 minutter. AC-opladning på 11 kW er standard, men 22 kW trefaset fås som ekstraudstyr.
Peugeot e-3008 får også Vehicle To Load , V2L. Det betyder, at det er muligt at trække strøm fra batteriet via en stikkontakt. Den kan levere op til 3kW og 16A.
Svævende skærm Indvendigt får E-3008 et helt nyt design med Peugeot Panoramic i-Cockpit. Den kombinerer et head-up display med en berøringsskærm i en højopløselig 21-tommer skærm. Fordi skærmen er placeret højt over instrumentbrættet, får den en svævende effekt. Al førerinformation vises i venstre side af skærmen, og alle bilens funktioner styres til højre.
Blandt andre funktioner er et nyt luftsystem, der overvåger og forbedrer luften i kabinen. Infotainmentsystemet vil have understøttelse af Apple CarPlay og Android Auto, stemmestyring og navigation fra TomTom. Som ekstraudstyr kan Peugeot e-3008 fås med VisioPark 360-graders udsyn, som giver et realistisk udsyn rundt i bilen gennem fire kameraer og 12 sensorer.
Peugeot producerer den nye e-3008 i Frankrig. Batterierne er designet på Stellantis fabrikken i Mulhouse, derefter samles pakkerne på Sochaux fabrikken, som producerer e-3008.
Salget starter i begyndelsen af 2024. De danske priser vil blive præsenteret tættere på lanceringen.