Victoria & Albert Museum er verdens største museum for kunst og design. Deres almindelige udstilling er altid et besøg værd, men på særudstillingerne bliver der virkelig leget med rammerne for, hvad kunst og design er. Og selv om de fleste tænker visuelt, når de hører ”kunst og design”, så tager V&A også lyden med.
Tre særudstillinger med særlig fokus på musik Således har museet nu lavet tre særudstillinger i samarbejde med den tyske producent af lydudstyr, Sennheiser, hvor lyden spiller om ikke hovedrollen, så er en grundsten i udstillingen. Første udstilling handlede om David Bowie og er nu på turné (lige nu kan den ses i Barcelona).
Anden udstilling var bredere og mere ambitiøs og hed You Say You Want A Revolution: Rebels and Records 1966-1970 . Den udstilling var et tidsbillede af, hvordan særligt slut-60’erne ændrede vores verden. Udstillingen brugte lyd og særligt Beatles’ musik hele vejen igennem den udstillede kronologi og sluttede med at sluse de besøgende ind i en genskabt surround-udgave af Woodstock-festivalen, hvor man liggende i sækkestole eller på kunstgræs kunne nyde en særlig 30 minutters udgave af Michael Wadleighs berømte Woodstock-dokumentar mens man på scenen langs rummets vægge er omgivet af originale instrumenter og tøj fra festivalen
Pink Floyd: Their Mortal Remains er den hidtil mest ambitiøse udstilling Nu har V&A så med deres tredje Sennheiser-samarbejde valgt at gå all in på musikken. Pink Floyd: Their Mortal Remains handler om et band, hvor lydinnovation og perfektion spillede en kæmpe rolle.
Sennheiser inviterede iNPUT til London, hvor vi fik anledning til at se udstillingen og snakke med nogle af folkene bag.
Udstillingen er nogenlunde kronologisk og følger Pink Floyds udvikling album for album. Fra den psykedeliske start over Syd Barretts farvel til bandet og tragiske sammenbrud (der nok skyldes mentale problemer kombineret med euforiske stoffer) og frem til nu, hvor Pink Floyd kun har de to originale medlemmer Nick Mason (trommer) og David Gilmour (guitar) tilbage, mens bandets primære sangskriver i mange af de vigtige år Roger Waters turnerer solo med et af bandets mest populære albums The Wall.
Musisk og lydmæssig innovation Udstillingen dækker også de mange historiske koncerter, som Pink Floyd har stået bag – og da bandet ud over deres musikalske originalitet har været så fokuserede på lyd og den vigtige lydteknologi, så er samarbejdet mellem V&A og Sennheiser oplagt.
Pink Floyd var et af de første bands, der tog quadrofonisk lyd til sig, og allerede tidligt i deres karriere begyndte de at få specialudviklet højttalere og monitorer, fordi standardudstyr ikke levede op til deres høje krav – på samme måde forhandlede bandet sig også til ubegrænset studietid på albums som Dark Side of the Moon mod at få færre royalties udbetalt. Taget i betragtning at dark Side of the Moon er det album, der har tilbragt længst tid på Billboards top 100 over pladesalg og den dag i dag stadig sælger 7.000 eksemplarer om ugen, så har beslutningen nok ikke skadet dem.
Lyden følger dig og tilpasser sig efter, hvor du går hen Så på en Pink Floyd udstilling er en smule baggrundsmusik ikke helt nok. I stedet er udstillingen indrettet med en lang række lydzoner – når du vender dig mod en af de 40 videoer med interviews, eller når du går hen til en montre med instrumenter, en sangtekst eller anden memorabilia, så skifter lyden i de Sennheiser HD 2.20-hovedtelefoner, hver gæst har fået udleveret. Det er muligt fordi et sindrigt system holder øje med din præcise placering, og de indbyggede sendere kan håndtere op til 900 gæster med hvert deres simultane lydspor.
Imponerende nok, så oplevede vi kun få udfald, selv om udstillingen var fuld – og kun en sjælden gang, kom man til at gå for langt væk fra en montre eller en video, så man pludselig fik det forkerte lydspor.
Et andet sted, hvor lyden spiller en væsentlig rolle er sidste lokale, hvor udstillingen genskaber den sidste koncert, hvor både David Gilmour, Nick Mason og Roger Waters optrådte sammen – Live 8.
Imponerende 3D-koncertlyd Her hører vi bandet opføre Comfortably Numb fra The Wall, der blandt andet indeholder Gilmours fænomenale guitarsolo, mens skærme hele vejen rundt placerer gæsterne midt på scenen med bandet. Her kan man tage hovedtelefonerne af, fordi lyden genereres af 18 Neumann KH 420-monitorhøjttalere og syv KH 870 subwoofere, der kombineret med Sennheisers AMBEO 3D-lyd-teknologi giver en fantastisk lydgengivelse fra koncerten.
Selve musikken i dette sidste rum er mixet i det legendariske Abbey Road-studio af producerne Simon Rhodes og Simon Franglen i tæt samarbejde med Pink Floyd. Rhodes har arbejdet hos Abbey Road i 18 år og har blandt andet været med til at mikse lyd til film som Avatar og Spetcre, mens Franglen er en komponist og producer, der har vundet en Grammy og været nomineret til en Golden Globe og har arbejdet på blandt andet Avatar og Titanic.
Omfattendeog detaljeret fortælling I denne anmeldelse har jeg fokuseret på lyden og det tekniske, fordi vi normalt ikke anmelder udstillinger ellers, men V&A formår at føre os hele vejen igennem et vigtigt bands historie, så vi både kommer helt tæt på menneskerne bag og musikken – selv inkarnerede fans vil utivivlsomt lære noget, de ikke vidste, eller blandt de tusinder af udstillede genstande, kunne dvæle ved en hidtil ukendt detalje.
Eller bare nyde synet af den originale Abbey Road mixerpult fra Dark Side of the Moon (solgt til en samler for 12 millioner og udlånt til V&A) eller brevet, hvor en ung Waters lover sine forældre, at det han ikke gør noget dumt ved at droppe arkitekturstudiet for at spille musik sammen med vennerne.
Nick Mason holder tale til åbningsfesten. Udstillingen enhver Pink Floyd-fan må se Their Mortal Remains er must see for alle Pink Floyd fans – og lyden og musikken spiller en vital rolle for udstillingens sammensætning, så samarbejdet mellem museet og folkene fra Sennheiser giver en i forvejen fascinerende udstilling den ekstra dimension, der hæver den til noget ganske sublimt.
Udstillingen løber frem til 1. oktober.