De Danske Bilimportører kommer nu med et nyt indspark i den verserende debat om afgiftsnedsættelse på plugin-hybrider. Ifølge organisationen, der varetager bilsælgernes interesser, viser en helt ny undersøgelse nemlig, at elbilen slet ikke er et alternativ til en plugin-hybrid.
Fire ud af fem plugin-købere (80%) ville nemlig slet ikke vælge en elbil fremfor en plugin-hybrid, hvis de havde mulighed for at vælge bil på ny. Elbilerne fravælges på grund af manglende rækkevidde og for stor afstand mellem ladestandere.
– De fleste danskere er endnu ikke klar til et købe en ren elbil. Derfor er plugin-hybrid-bilerne en rigtig god løsning for bilister, der kan køre de kortere ture på el i dagligdagen, men også har brug for at køre længere afstande, uden stop. Eksempelvis når de har møder i den anden ende af landet, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Undersøgelsen er foretaget af Megafon i perioden 3.- 7. februar. Tallene er baseret på 433 respondenter, der inden for de seneste tre år har anskaffet sig en plugin-hybrid.
Danskerne er flittige til at lade op
I pressemeddelelsen fortæller interesseorganisationen også, at danskerne er meget flittige til at lade plugin-hybrider op. Det viser tal fra bilproducenterne, deriblandt BMW og Ford.
– Forudsætningen for, at plugin-hybrid-biler kører grønt er, at de bliver ladet op. Bilfabrikanternes nye tal indikerer med al tydelighed, at danskerne har taget teknologien til sig, og bruger den korrekt, siger Mads Rørvig.
Afgiftsnedsættelse synger på sidste vers …
Forsvaret for plugin-hybriderne kommer efter at samtlige regeringens støttepartier har krævet, at aftalen om grønne biler fra 2020 genforhandles. Med det formål at fjerne afgiftsnedsættelsen på plugin-hybrider.
Både en undersøgelse fra Vejdirektoratet og samtlige internationale undersøgelser viser nemlig, at der ikke køres grønt i plugin-bilerne. Faktisk sviner de mere end dobbelt så meget som tilladt, siger Vejdirektoratets undersøgelse.
Med dagens offensiv hævder De Danske Bilimportører og producenterne altså, at miljøet alligevel er bedst tjent med plugin-hybrider. Alternativet er, at der købes benzin- og dieselbiler i stedet …