Plugin-hybridbiler lever overhovedet ikke op til den lovede brændstoføkonomi. Det er konklusionen fra den engelske hjemmeside Honestjohn.co.uk, baseret på indberetninger fra 148.000 briter som kører plugin-hybridbiler. Ifølge sitet er det sølle 1 af 39 modeller, der kan levere den brændstoføkonomi som producenten lover. Det skriver Ing.dk.
Tyskerne skuffer
Værst ser det ud for Mercedes-Benz C-Class C350e, der kun leverer 37 procent af det lovede benzinforbrug. Næsten lige så slemt ser det ud for BMW 3 Series 330e og Volkswagen Golf GTE med bare 37 og 38 procent af det lovede. Generelt konkluderer Honestjohn.co.uk, at hele 98 procent af bilerne ikke kan levere den brændstoføkonomi producenterne lover.
Knapt så slemt ser det ud med de rene hybridbiler, der ikke har mulighed for ekstern opladning. Den populære Toyota Yaris-hybrid leverer for eksempel 78 procent af det lovede brændstofforbrug.
Kørestilen bærer (en del af) skylden
Ifølge ind.dk viser flere undersøgelser, at kørestilen – ligesom i fossildrevne biler – har en stor del af skylden. Men faktorer som testcyklus og batteriets tilstand nævnes også som væsentlige. Eksempelvis har en hollandsk undersøgelse fra 2013 af PHEV’er vist, at kun 24 procent af batteriets kapacitet blev udnyttet. Andre undersøgelser viser, at hvis brugerne har mulighed for at oplade på arbejdet, så stiger udnyttelsen af batteridelen, skriver Ing.dk.
Her er top 5-listen over de bedste hybridbiler ifølge Honestjohn:
- Lexus GS450h (84% af det lovede brændstofforbrug)
- Toyota RAV4 Hybrid 2WD (79%)
- Toyota Yaris 1.5 VVT-I Hybrid (78%)
- Kia Niro 1.6 GDI Hybrid (77%)
- Toyota C-HR 1.8 Hybrid (77%)